Haddock - Captain Wolfe's Journey (8)

Band: Haddock
Titel: Captain Wolfe's Journey to the Center of the Sea
Bolag: Ozium Records

Recensent: Jakob Olsson

HADDOCK från Karlstad imponerade rejält med sin självbetitlade debut-EP när den kom 2013. Det är en lysande liten dos svängig stonerrock – fylld med ”bomber och granater och krevader”, såsom bandets namne i Tintin kanske hade sagt. Nya EP:n, ”Captain Wolfe's Journey to the Center of the Sea”, bygger vidare på debutens stabila grund och ingjuter en viss doomig tyngd i musiken vilket för tankarna till akter som WO FAT. De påtagligare doom-influenserna märks redan på inledande ”Captain Wolfe's Journey” och ”Henry the Regicide”, vilka också är de klart längsta spåren i HADDOCKs katalog. Låtarna har ett härligt lunkande groove och är en perfekt introduktion till den ödesmättade tematiken i texterna som på olika sätt handlar om uppbrott och oundviklig död. Därefter ökar tempot på ”Danse Macabre pt.1”, kulminerar i riviga ”Reverend Reefer”, och lägger sig åter på avslutande ”Danse Macabre pt.2”. Det finns en mycket skickligt konstruerad dramaturgisk kurva på ”Captain Wolfe's Journey to the Center of the Sea” med uppbyggnad, klimax och avrundning – vilket, tillsammans med texternas enhetlighet, gör att det hela känns som något av ett temaalbum i miniformat. Det här är en EP som vinner på att spelas från början till slut, även om låtarna också står på egna ben och berättar sina egna historier.  När landsmännen och genrekamraterna i TRUCKFIGHTERS har börjat gravitera bort från stonerrockens kärna känns det tryggt med band som HADDOCK, vilka håller den lika stark och livskraftig som en av kapten Haddocks svordomsramsor. ”Anfäkta och anamma”!