Meshuggah - The Violent Sleep Of Reason (7)

Band: Meshuggah
Titel: The Violent Sleep Of Reason
År: 2016

Att MESHUGGAH haft stor del i att forma dagens hårdare musikklimat är det inget som helst snack om. Genombrottet med "Destroy Erase Improve" förde fram bandet som ett av de mest innovativa och spännande banden sen Tony Iommi drog igång det där tritonus-riffet för snart 50 år sen. Sedan dess har Umeiterna dessutom lyckats cementera den positionen allt mer och är idag med all rätt levande legender. "The Violent Sleep Of Reason" är bandets nionde fullängdare och då borde de väl rimligen börja softa till det lite, som åldrande musiker oftast tycks göra? MESHUGGAH följer inte normen här heller förstås. Giv nummer nio är förstås ännu en rå käftsmäll och de tuggande och polyrytmiska riffen sitter alltjämt som en smäck.

Personligen får jag erkänna att jag aldrig riktigt kunnat ta till mig bandets musik till hundra procent. Kanske är det mina tillkortakommanden inom det matamatiska fältet som fäller mig. Ibland känns det nämligen som att man måste vara lagd lite åt det matematiska håller för att uppskatta bandets musik till fullo. Ett medlemskap i Mensa kanske också vore bra? Nej, nu överdriver jag förstås. Det är inte så att MESHUGGAH kan reduceras till ett enda takträknande. Det finns förstås också låtar och mängder av medryckande melodier att fästa sig vid. Däremot kräver musiken sin lyssnare och det är inte något jag slår på i bakgrunden här hemma om man säger så. Fullt fokus är det som gäller när man tar sig an detta genomtänkta "kaos".

Gillar man MESHUGGAH och kanske speciellt "Destroy Erase Improve" och de två föregångarna ("ObZen" samt "Koloss") så är det inte mycket att snacka om. Bandet levererar återigen en gigantiskt gottetårta med hundratals lager och varje lager är precis lika viktig för helheten. Det är måhända inte bandets bästa prestation i karriären, men ändock, ät...eh, lyssna och njut!