Salem’s Pot - Pronounce This! (7)

Band: Salem’s Pot
Titel: Pronounce This!
Bolag: Riding Easy Records

Recensent: Jakob Olsson

På svenska SALEM’S POTs ”Pronounce This!”, bandets andra fullängdare, har man skapat ett synnerligen välljudande och retrodoftande hopkok av alltifrån stonerrock, psykedelisk rock och klassisk doom till mörkare country och blues. De drogade och skräckfilmsinspirerade texterna och atmosfären känns igen, men jämfört med tidigare släpp har produktionen städats upp betydligt och bandet har vågat ta ut större svängar i låtskrivandet.
Att ”Pronounce This!” är en välspelad skiva, och att det finns mycket att uppskatta i hur bandet kombinerar olika genrer, råder det ingen tvekan om. Dock finns det saker som bandet gör bättre och sämre. Allra mest excellerar SALEM’S POT i albumets rockigare och stökigare passager. Bandet flörtar med 70- och 80-talet utan att tappa den egna, moderna identiteten och får till ett medryckande sväng som verkligen vinner på den nya produktionen. Det motsatta kan tyvärr sägas om de ständigt återkommande doom-sekvenserna. Dels är dessa element inte lika välskrivna, men instrumentationen saknar dessutom den tyngd som i alla fall jag hade önskat, härligt rymdiga syntar till trots, och jag tappar därför snabbt intresset när SALEM’S POT sänker tempot. Tråkigt, då bandet har visat att de behärskar också detta på den första, ELECTRIC WIZARD-ljudande, fullängdaren ”... Lurar ut dig på prärien”.  Det är dock lätt att förlåta bandet när de ofrånkomligen ökar hastigheten igen, och lyssnar man på en dänga som ”The Vampire Strikes Back”, eller explosionen som utgör finalen av ”Just for Kicks”, är det omöjligt att inte ryckas med.