-(16)- - Lifespan of a Moth (9)

Band: -(16)-
Titel: Lifespan of a Moth
År: 2016
Bolag: Relapse Records

Recensent: Jakob Olsson

-(16)- är ett av de band, jämte exempelvis EYEHATEGOD och CROWBAR, som inte bara var med och skapade det som kom att bli sludge under tidigt 90-tal; de har också befunnit sig i genrens absoluta toppskikt och stakat ut sin egen väg däri alltsedan dess. Där EYEHATEGOD funnit inspiration i blues och CROWBAR i doom har -(16)- alltid vidhållit en punkigare attityd och ljudbild. -(16)-:s musik är musik som sparkar och slår – likaså på senaste fullängdaren ”Lifespan of a Moth”. Dock har bandet här, genom att experimentera mer med längre låtlängder än tidigare, gett sig själva utrymme att hitta nya uttryck för den musikaliska misantropi som de själva var med och definierade.
Detta nya utrymme använder -(16)- till att bygga atmosfär. I flera av låtarna finner vi tystare, ofta rundgångstunga och nästan drönande, passager som, utan att för den delen bryta av det groove som bandet håller uppe skivan igenom, ger ”Lifespan of a Moth” extra dynamik och mörker. Detta används med gott resultat i låtar som ”Peaches, Cream And The Placenta”, ”Pastor In A Coma” och instrumentala ”Gallow Humor” – en låt som dyker upp i mitten av skivan som ett avbrott mellan två av dess mest aggressiva spår. I övrigt låter det fortfarande, utan tvekan, som -(16)-. Inte minst tack vare Cris Jerues karaktäristiskt sandpapperskärva röstinsats.
Utan att försaka den råhet som är bandets signum har -(16)- utnyttjat sina över tjugo år av erfarenhet för att spela in ett album som verkligen har någonting att säga sludge-genren anno 2016.
Det här kan, den nästan omöjligt höga ribban till trots, vara deras starkaste stund hittills.