Karcavul - Intersaone (8)

Band: Karcavul
Titel: Intersaone
År: 2016
Bolag: Sentient Ruin Laboratories

Recensent: Jakob Olsson

När man diskuterar riktigt kvalitativ, mörk och smutsig metal är det kanske inte sydöstra Frankrike som man först kommer att tänka på. KARCAVUL från Lyon spelar dock just det, och deras musik är ett alldeles eget hopkok av stökig doom och death metal med vissa sludge- och black metal- influenser. Ljudbilden på deras senaste giv, EP:n ”Intersaone”, är rå och tung – utan finess på ett finessrikt vis. Tilltalas man av dessa kvalitéer hos akter som EYEHATEGOD och DRAGGED INTO SUNLIGHT finns det något att hämta också här.
KARCAVUL bygger sina låtar kring skickliga växlingar mellan långsam doom och manglande death metal. Musiken är avskalad men kraftfull, och på den läggs lågt mixat growlande (på franska) i det lägre registret. Man använder sig också flitigt av ljudklipp och musiken ackompanjeras av alltifrån talade sekvenser till ljudet av surrande flugor, avloppsvatten och torterade skrik. Lyssnarupplevelsen är en krävande sådan; inte minst för att EP:ns tre spår flödar in i varandra på ett sådant sätt att lyssnaren inte ges något egentligt andrum före det att EP:ns nästan 25 minuter har passerat. Efteråt känner man sig mörbultad och lätt illamående – men det på ett bra sätt.
KARCAVUL imponerar genom sin besinningslösa tillbedjan av allt det som är äckligt och fult, och hur naturligt de lyckas föra samman element från olika genrer för att skapa en unik ljudbild. De enskilda spåren står dock utan någon egentlig identitet var för sig – vilket man kanske skulle kunna önska. Men bandet har hittat sitt eget, groteska språk och är nu redo att vidare utforska dess uttrycksmöjligheter i framtida projekt.