Metal Allegiance - s/t (6)

Band: Metal Allegiance
Titel: Metal Allegiance

Recensent: Peter Hultgren

”Extra extra, nytt all-star-band i metalvärlden!”
NI har hört det förut, ni kommer höra det igen.  Ett all-star-band är fött. Ett gäng mer eller mindre namnkunniga musiker som tillkännager att de är här för att sparka nytt liv i genren. Alternativt att producera en hyllning till sin egen uppväxt, sin egen karriär.
Om du själv tillhör dem som ofta legat vaken om nätterna och funderat på vad Mike Portnoy, Alex Skolnick och Dave Ellefson pysslat med senaste tiden, så är svaret att de slagit sig ihop med Mark Menghi, bildat ett av de där ovan nämnda banden och gett sig ut på vägarna för att sparka stjärt.

Hur det låter, undrar du? Inte oävet alls faktiskt. Skivan, som förutom nämnda kvartett innehåller en hel del celebra gäster som gör sitt bästa för att sätta sin prägel på bandet. Detta på gott och ont. ”Metal Allegiance” innehåller den typen av rutinerade musiker och låtskrivare som utan problem snickrar ihop gediget bra skit. Inledande ”Gift of pain” med LAMB OF GODs Randy Blythe sätter ribban högt. Låten är en käftsmäll ur högtalarna, och förväntningarna blir därefter.

Problemet som följer under skivan är en avsaknad av en röd tråd. Bandet har svårt att hitta en egen identitet. Med så många gästartister med sin egen stil blir bandet istället ofta en karbonkopia av den sångare som gästar. ”Dying song”, med Phil Anselmo? Välkommen till DOWNs värld. ”Can’t kill the devil” där Chuck Billy tar ton? Välkommen till 90-talet och TESTAMENT, osv, osv. Låtarna i sig är grymma låtar, hatten av för merparten av de inlånade polarna. Men, och det kan tyckas futtigt i sammanhanget, om bandet ska kunna leverera bör de hitta en egen identitet, och en röd tråd som går genom musik snarare än den här ambivalenta stilen som genomsyrar debuten.

Bland de låtar som sticker ut är just ”Dying song” och ”Gift of pain”, ”Can’t kill the devil” och galet ösiga ”Pledge of allegiance” det som mest lämnar ett avtryck. Övrigt är bra, vissa riktigt bra. Men hela tiden ligger det i bakhuvudet, ”Fan, är inte det här en HATEBREED-låt?”. Dags att plocka av stödhjulen. Musikerna finns där, låtskrivarna finns där, och det vore fan om man skulle fastna i att bli ett coverband på genrer.