Aeternitas - La Danse Macabre (2)

Band: Aeternitas
Titel: La Danse Macabre
Bolag: Serpina Records
Betyg: 2/10

Recensent: Claes Wiberg

Det är lätt att ha fördomar rörande Tyskland. I Tyskland är David Hasselhoff firad rockstjärna (i sitt hemland ägnar han sig främst åt att fixa fruar åt diverse Mötley Crüe-medlemmar), Jörg Buttgereit producerar filmer om nekrofili och Sodom gör en cover på tyske schlagerartisten Owe Jüngs. Lägg sen till mat som skulle få den rymligaste artär att slå knut på sig själv i ren förtvivlan, intressanta sätt att vara turist på och två förlorade världskrig på raken, och man har en potent cocktail av saker att göra sig lustig över. Här kommer en till.

Den hobbygoth-ekiperade sjumannapluton som utgör Aeternitas spelar enligt egen utsago "Gothic-Theatre-Metal", och det må så vara. Musiken är någon sorts blandning av Cradle of Filth-liknande metal med operatiska och teatraliska partier, och det är alldeles bedrövligt dåligt! Man misstänker att bandet bildats av lika delar teaterstudenter och halvdana Cradle of Filth-dyrkande hobbymusiker, och det är sannerligen ingen lovande kombination. Addera en rejäl dos fullständigt ogenerad förkärlek för bombastiskt framförande av den synnerligen blaskiga musiken, och som kronan på verket kassa synthljud rakt igenom - där har ni Aeternitas. Pinsamt är ordet. Det enda spår som tänder till lite är "Krüppel", men det beror enkom på att man ogenerat stulit det gamla fina "Halloween"-temat och stuvat om det till... igenkännlighet!

Att "La Danse Macabre" ändå får hela två av tio i betyg beror på att skivan går utmärkt att 1) skratta till, och 2) använda som underlägg till läskburken.