Nightwish - Endless Forms Most Beautiful (8)

Band: Nightwish
Titel: Endless Forms Most Beautiful

När NIGHTWISH förstlingverk "Angels Fall First" släpptes 1997 var det en smärre sensation inom metalsfären. Kombinationen metal, bombastisk symfoni och operasång var obeprövad men funkade och således blev bandet snabbt en klart lysande stjärna på metalhimlen. De följande 4 plattorna befäste bandets position ytterligare och idag är de ett av världens absiolut största metalband. Förra plattan, "Imaginaerum", nådde topp-positioner på försäljningslistorna världen över (etta i hemlandet Finland förstås och trea i bland annat Sverige) och har sålt såväl platina som guld.

Övergången från originalsångerskan Tarja Turunen till svenskan Anette Olzon visade sig vara förvånansvärt smidig trots stora röstskillnader. Den varade dock bara över två skivor och plötsligt stod bandet utan frontkvinna, mitt under brinnande turné. Ny vokalissa blev, och är, holländskan Floor Jansen (AFTER FOREVER, REVAMP etc) och återigen tycks fanskaran ha accepterat bytet rakt av. Åtminstone av besökssifforna på spelningarna att döma. Med "Endless Forms Most Beautiful" är det så upp till bevis och att döma av hennes insats här så lär det inte heller bli något bakslag. I mina öron är Jansens röst nämligen den perfekta blandningen mellan Turunens mäktiga operastämma och Olzons raka pop/rock-dito. Hon har ett grymt tryck i pipan och är mer metal än bägge damerna tillsammans. Win-win i mina öron alltså.

Sen var det ju det där med låtarna. Utan starka låtar kan sången vara precis hur bra som helst till ingen nytta. "Endless Forms Most Beautiful" är tack och lov sprängfylld av låtar i klassisk NIGHTWISH-anda. I mina öron faktiskt den starkaste samlingen låtar sedan just debuten. Symfoniskt och episkt så det förslår och samtidigt så vänt och vackert emellanåt. Som soundtracket till en filmatisering av Robert Jordans "Wheel of Time"-serie. NIGHTWISH musik har alltid känts cinematisk i sin uppbyggnad (att de faktiskt gjorde en film ihop med senaste plattan var inte förvånande) och det är vad jag älskar mest med bandet. Ärligt talat så har jag ofta sett sången som ett onödigt tillägg och fullkomligt älskade den instrumentala versionen av förra skivan. Den här gången är det dock annorlunda. Floor Jansens variationsrika pipa är klockren och för första gången är jag helt med på tåget.

Att NIGHTWISH skulle tappa styrfart är osannolikt och jag tror att väldigt få i fanskaran kan tänkas bli det minsta besvikna på "Endless Forms Most Beautiful". Framgångståget tuffar oförtrutet vidare med andra ord. Bara hoppas att de får några år av arbetsro den här gången.