Ethereal Dawn - Burning Embers (9)

Band: Ethereal Dawn
Titel: Burning Embers
År: 2014
Bolag: Självsläpp

ETHEREAL DAWN är ett alldeles färskt soloprojekt av gitarristen Marcus Ek. Till vardags spelar han i EXILION som jag nyligen recenserade och förärade en stark åtta här på Metalcentral. Markus står här för låtskrivandet samt gitarr och sång och till sin hjälp, med bland annat mix och baslir, har han Tommy Johansson från ReinXeed. En kombination som förstås lovar ytterst gott!

I likhet med EXILION ligger huvudfokus här på melodier, ofta med en dyster folkton, och gitarrliret är förstås ytterst smäckert! De fyra låtar som bjuds på EP:n skiljer sig dock kraftigt sinsemellan rent stilmässigt. Titelspåret är en grym uppvisning i folkbetonad power metal med klar lutning åt FALCONER-hållet. Den högtidligt svävande sången är ursnygg och melodierna sitter som en rak höger över näsryggen. Andra spåret, "Becoming Alive", är å andra sidan en betydligt sällsammare historia. En vacker ballad som hade suttit som hand i handske på soundtracket till "Lord of the Rings"-trilogin. Det påminner mig också om finska ENSIFERUMs lugnaste stunder.

Tredje spåret "Cold" är en instrumental cineastisk dröm av episka proportioner, som även den skulle passa in fint i något storslaget Hollywood-epos. Oerhört vackert! Avslutande "The Ethereal Dawn", även den instrumental, höjer tempot igen och bjuder faktiskt på lite blastbeats mitt i ett bombastiskt keyboard-artilleri. Det låter som något herr Trollhorn (MOONSORROW/FINNTROLL) kunde kokat ihop i samklang med Tuomas Holopainen från NIGHTWISH.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att är jag helt såld på ETHERAL DAWN. Gillar du FALCONER, folk metal eller episk hårdrock/metal i allmänhet så kommer du att fullkomligt älska detta. Jag blir oerhört förvånad om inte projektet plockas upp av något bolag inom kort!