Bloodbound - Stormborn (9)

Band: Bloodbound
Titel: Stormborn
År: 2014
Bolag: AFM Records

Den inbitne Metalcentral-läsaren kanske redan vet att jag brukar haussa de Bollnäsbaserade melodimetallarna BLOODBOUND tämligen förbehållningslöst. Debuten “Nosferatu” (2006) är ett av mina favoritalbum överhuvudtaget. De efterföljande skivorna har varit nästan lika bra och jag rankar BLOODBOUND som ett av mina absoluta favoritband.

“Stormborn” är bandets sjätte platta och det mesta är som vanligt, så redan frälsta kan andas ut. BLOODBOUND har gjort det igen. Mina högt ställda förväntningar har infriats och det med råge till och med. Jag tror faktiskt att “Stormborn” är gruppens näst starkaste giv hittills och det säger inte lite. För mig är det helt obegripligt att BLOODBOUND aldrig fått ett ordentligt break, så jag hoppas verkligen att det kommer nu. Är det så att skivorna med HAMMERFALL, SABATON och DREAM EVIL hör till favoriterna i din samling, men du ännu inte upptäckt BLOODBOUND är det dags att vakna nu.

Från början till slut är “Stormborn” en enda lång hitkavalkad. Lägstanivån är fantastiskt hög. Oavsett om det handlar om pumpande heavy metal i midtempo, furiös power metal eller något däremellan är låtarna klockrena och refräng efter refräng sitter som en käftsmäll. En 9:a i betyg är inget man delar ut bara så där, men jag är fullständigt golvad av “Stormborn”. Det är nu november och snart dags att sammanfatta metalåret 2014. Jag tror mig redan veta vilket album som kommer att toppa min lista…