Last In Line aktuella med nya albumet ”II”.
Bandet LAST IN LINE bildades 2012 av de före detta DIO medlemmarna Vivian Campbell, Vinny Appice och Jimmy Bain. Tre år senare kom det kritikerrosade debutalbumet ”Heavy Crown”, och nu är man aktuella med den lämpligt betitlade uppföljaren, ”II”. Metalcentrals Henrik Halvardsson fick ett snack med sångaren Andrew Freeman om hur rapmusik påverkat hans sångstil, hur han skrivit en klassisk DIO låt till en kommande platta och vem som egentligen är den coolaste personen i bandet.
-Jag har ärligt talat faktiskt inte lyssnat på nya plattan sedan inspelningen, berättar sångaren Andrew Freeman när jag når honom på telefon. Jag går aldrig tillbaka och lyssnar på mina gamla låtar. Jag analyserar bara sönder allt och vill ändra på saker hela tiden! (skratt). Jag lyssnade faktiskt på den för första gången på Spotify hos min hårfrisörska idag! (skratt). Men vad jag förstår har responsen från fans och branschen varit bra. Låtarna spelas på radio, det snackas om den på sociala media och den har fått bra recensioner.
Plattan heter ”II” och är uppföljaren till den rosade debuten ”Heavy Crown” som kom 2015. Det första albumet spelades in relativt snabbt medan uppföljaren tagit nära fyra år att få ut i handeln. Men att det var på grund av en press från skivbolag och management att skapa en likvärdig andra platta förnekar Freeman.
-Nej, det berodde varken på någon som helst press från skivbolaget eller vårt management. Eller att vi varit tvungna att skriva enligt en stil eller liknande för att passa en viss publik. Den största pressen på att få ut den har alltid kommit från oss själva. Mest beror det på allas tighta scheman. Alla är uppbokade med olika projekt, och särskilt då Vivian Campbell som också är medlem av DEF LEPPARD. Även Jeff Pilson, vår producent, är upptagen med sitt band FOREIGNER och en massa andra projekt som han producerar. Faktum är att det var en av anledningarna till att jag fick spela in hälften av sången på egen hand hemma i min studio.
Gitarristen Vivian Campbell pratade om att låtarna på ”Heavy Crown” arbetades fram exakt som de gjorde under tiden med DIO, det vill säga i en replokal. Att låtar byggdes från grunden genom att jamma och testa nya saker. Använde ni samma arbetssätt på nya albumet?
-Ja, tidigt i processen hade vi rena jamsessioner där alla tog med sig olika riff eller fragment av låtar som vi testade och spelade in. Sen satt vi ned med Protools och försökte arrangera de olika låtarna och få ihop dem till hela låtar plus skriva texter. På det sättet hade vi något konkret att arbeta med nästa gång vi sågs. Man kan säga att det var en blandning av att arbeta tillsammans i replokalen och sen använda ny teknologi för att driva processen framåt under de tidsperioder när vi inte sågs.
Andra bandmedlemmar har i tidigare intervjuer sagt att det här är en något annorlunda platta i jämförelse med ”Heavy Crown”. Att ni tagit stora kliv som band och utvecklat ert sound. Tycker du att det stämmer?
-Jag har också sett en del recensioner som säger det; att bandet och vårt sound har utvecklats. Jag ser det dock inte så. För mig handlar det bara om coola riff och det har vi alltid haft tycker jag. Det enda som bekymrade mig med den här skivan var att många låtar var för progressiva till en början. Det började låta som ASIA och YES och där hissas mina varningsflaggor! (skratt). Det lät lite som progressiv rock vilket jag inte är ett stort fan av så då sa jag till och såg till att mitt avtryck blev klarare. Jag personligen ville ha ett mer kommersiellt hårdrockssound.
Det enda som bekymrade mig med den här skivan var att många låtar var för progressiva till en början. Det började låta som ASIA och YES och där hissas mina varningsflaggor! (skratt). Det lät lite som progressiv rock vilket jag inte är ett stort fan av så då sa jag till och såg till att mitt avtryck blev klarare. Jag personligen ville ha ett mer kommersiellt hårdrockssound.
Den progressiva riktningen, var det Vivians göra? Det var han som i tidiga intervjuer hävdade att de nya låtarna var mer progressiva.
-Vi jammade fram låtarna så det var egentligen allas ”fel”. Det var helt enkelt där vi hamnade musikaliskt som band. Det var inget medvetet från någons sida utan det hände bara.
Med andra plattan ute i handeln, tycker du att ni har utkristalliserat ett distinkt sound som kännetecknar LAST IN LINE?
-Jag vet inte om vi har ett egentligt sound faktiskt. Vårt sound resonerar alltid tillbaka till DIO bandet för det är ju där både Vivian och Vinny kommer ifrån. När de spelar tillsammans så låter de på ett speciellt sätt. De har en speciell ton. På skivan finns det låtar som påminner mig om ”Stand Up And Shout” och flera av ”midtempo” låtarna från DIO. Det går inte att undvika och det vill vi inte heller. ”Landslide” och ”Give Up The Ghost” är nog de låtar från nya plattan som bäst kännetecknar oss ändå anser jag. Jag tycker att de nya låtarna kan funka i en setlista tillsammans med våra andra låtar.
Nya skivan har dock lite andra element och delar som skiljer sig från den första, tycker jag samtidigt som det finns saker som känns som en naturlig fortsättning. Finns det låtar som inte kom med på ”Heavy Crown” men som ni använde på ”II”?
-Ja, det fanns tre-fyra idéer som vi inte gjorde klart från tiden kring ”Heavy Crown”. En av dessa blev faktiskt en av de mer progressiva låtarna på uppföljaren. Jag måste kolla på skivan för att se vilken det är för jag minns faktiskt inte, men det kan ha varit ”The Light”. Men det var aldrig hela låtar utan bara idéer som riff.
Din musikaliska bakgrund är intressant. Dels är du den ende i bandet som inte var med på det glada 80-talet men du har även testat på olika typer av band och genrer. Du har sjungit i LYNCH MOB, men även spelat gitarr för punkbandet THE OFFSPRING. Du har frontat HURRICANE, men även gjort Las Vegas show med ”Raiding The Rock Vault”. Vad är det du tillför bandet?
-Jag är den coola snubben helt enkelt! De andra är inte alls coola! Nej då, jag skojar bara! Jag har många olika influenser som du nämnt och de dyker upp utan att jag tänker på det i musiken. Ta rap-musik exempelvis och hur man tolkar en fras i en textrad både rytmiskt och dynamiskt. JAMES BROWN är ett bra exempel på det. Han använder sin röst som ett slagverk när han sjunger. Dessutom för jag in lite mer ”street” känsla i bandet och musiken. Det gör det mer äkta och mindre som en operaföreställning med showelement. En del av de fans som följer oss gillar inte min stil, det vet jag. De hade nog föredragit att en ren Ronnie James Dio klon frontade bandet, men hans sätt att sjunga och agera på scenen intresserar mig inte. Jag vill inte verka respektlös mot bandet DIO och dess historia, men jag känner att om jag bara skulle härma Ronnie, exempelvis på det sätt som han sjöng på, så skulle jag verkligen förolämpa honom och bandet. Jag har också saker som jag vill säga och berätta och dessutom göra det på mitt sätt. En del av vår publik var inte ens födda på 80-talet och har aldrig ens hört originalen. Det är ytterligare en anledning till att jag vill göra dem på mitt sätt.
Du menar att du inte kommer att skriva texter om ”drakar och demoner”?
-Nä, ”Game Of Thrones” grejen är inte min grej! (skratt) Det var kanske coolt för nördarna på gymnasiet en gång i tiden men inte för mig. ”Sword From The Stone” på nya skivan har en sådan titel men den har inget med drakar och demoner att göra. Men det roliga är att jag faktiskt har en ny låt som jag vill försöka få med på vår nästa skiva. Den låter väldigt mycket som klassiska DIO. Jag satt hemma i min studio en dag och lekte runt lite. Jag hade mot all förmodan sett ett avsnitt av just ”Game Of Thrones” där en av karaktärerna flög runt på en drake och där föddes en cool idé hos mig. Den låter lite som om STEEL PANTHER skulle ha gjort låten, men om vi gör den på rätt sätt så blir det kul men även en värdig tribut till det gamla DIO bandet.
Känns det som LAST IN LINE är ditt band? Ett musikaliskt hem för dig? Du har ju blivit känd i branschen som en ”to-go-to-guy” när man behöver en tillfällig sångare av olika anledningar.
-Ja, jag tycker det. Jag har aldrig blivit tillsagd av någon att hålla mig inom vissa ramar eller liknande när det gäller vårt låtskrivande exempelvis. Det känns naturligt och jag är en fullvärdig medlem och även högst delaktig i beslutsfattandet inom bandet. Ibland tar jag besluten, ibland någon annan. Överlag är det ett väldigt demokratiskt band. Jag önskar bara vi kunde ha mer tid för LAST IN LINE och göra mer tillsammans.
Tidigare hade ni Erik Norlander med på keyboard, men jag ser att ni gör konserter numera utan keyboard.
-Erik slutade för ett år sedan ungefär och vi använder inga keyboards live helt enkelt. Inte ens förinspelat. Om den enda keyboard vi använder är till låten ”Rainbow In The Dark” är det då värt att ta med en extra person på turné och betala ytterligare en flygbiljett och hotellrum för en slinga på några sekunder? Vi kände att musikaliskt blir det ingen stor skillnad så istället gör vi en egen version av den med gitarr. En del reagerar på det, andra inte. Vi kanske ändrar oss framöver, men just nu är vi nöjda.
Apropå det, har ni några planer på att turnera i Europa under det här året?
-Ja, vi har Europaspelningar i november och december, bland annat i Storbritannien, och mer är på gång. Det kommer att offentliggöras inom de närmaste veckorna.
Ni har även släppt videos till låtarna till ”Landslide”, ”Blackout The Sun” och ”Year Of The Gun”. Kan vi förvänta oss ytterligare en video?
-Vi har pratat om att göra en till faktiskt. Vårt skivbolag, Frontiers, hjälpte oss att göra videos till de låtar som de ville pusha för. Om vi släpper något ytterligare är det vi som får bekosta det själva. Personligen anser jag att man borde göra en video till samtliga låtar på albumet med tanke på hur folk delar låtar från YouTube och använder streamingtjänster. Vi måste bara bestämma vilken låt i så fall. Vilken låt som jag skulle välja? ”Give Up The Ghost”! Det är min personliga favorit.
Avslutningsvis, fem snabba ”antingen-eller-frågor”!
USA:s öst eller västkust: Ahhh, då säger jag östkusten för det är där jag är ifrån.
VAN HALEN - med David Lee Roth eller Sammy Hagar: Det är en verkligt dum fråga min vän! David Lee Roth när han var som bäst eller till och med nu. Jag älskar Sammy Hagar och det han gjorde med bandet också, men det är en verklig cirkus när Roth är med!
Las Vegas eller Los Angeles: Las Vegas.
KING KOBRA eller BULLETBOYS: BULLETBOYS.
Las Vegas Golden Knights (hockey) eller Las Vegas Aces (kvinnlig proffsbasket): Jag gillar sport generellt, men här måste jag säga Golden Knights. Jag gillar att gå på hockeymatcher och har sett laget några gånger. Ishockey i Las Vegas? Vaddå? Kan de åka slalom i Dubai så är inte hockey här något konstigt! (skratt).
Text: Henrik Halvardsson
Bandfoto: Jim Wright
Konsertfoton: Peter Fredin
Följ Metalcentral på Facebook för det senaste inom metal i form av recensioner, nyheter, bilder, videos och exklusiva tävlingar, direkt i din news feed.