Everwhere - One by One...Dead (7)

Band: Everwhere
Titel: One by One...Dead
Antal låtar: 5

Omslaget och bandnamnet fick mig att tro att "One by One...Dead" skulle handla om generisk mallcore eller rent av, hemska tanke, poppunk. Frånsett killarnas oförmåga att ta sig ett vettigt bandnamn är dock denna deras andra inspelning en rätt så imponerande best. Att sammanfoga thrash och melodisk dödsmetall är kanske inte den mest originella lösningen just nu, men Upplands-Väsby-trion har lyckats med att slänga ihop ett knippe starka låtar och framför dessa med övertygelse! Avslutande "Hate" ligger redan med på min bäst-just-nu-playlist på Spotify. Passa på att kolla upp bandet där om du har tillgång!

Det jag fastnar mest för är det tok-tighta riffandet som åkallar minnen av den andra vågen av Bay Area-thrash och band som DEFIANCE, sentida LÄÄZ ROCKIT och HEATHEN. Precis som dessa band krämar också EVERWHERE på med snabbhäftande melodier och läckra solon. Hade bandet bara haft en sångare som matchade detta skulle "ObO...D" lyfts ytterligare. Tyvärr är det growl/skriksång som gäller här och trots att Jonas Blomquist gör en kanoninsats blir slutresultatet betydligt tristare på så sätt (i mitt tycke). Slutresultatet låter mer CARNAL FORGE och DARKANE än Bay Area. Detta är egentligen inte min cup of tea men när det görs så här bra är jag ändå beredd att kapitulera. Om killarna håvar in ett kontrakt under 2011 blir jag inte ett dugg förvånad. Den svenska demoscenen fortsätter att imponera!