Where Angels Fall - Dies Irae

Band: Where Angels Fall
Titel: Dies Irae
Antal låtar: 4
Recensent: Anders Jacobsson

Where Angels Fall är ett norskt band som, enligt dem själva, lirar Gothic Metal som det SKA liras. Även om detta är långt från det bästa jag har hört så delar jag till viss del deras resonemang, för visst är deras sound väldigt typiskt för den gotiska metallen, iallafall om man anser att band som Tristania och tidiga Dismal Euphony innehåller de rätta kryddorna. Skillnaden är dock att detta är säkert tre gånger softare" dessutom så rider de på en redan befintlig våg utan att vara nyskapande. Sångerskan Eirin Bendigtsen är ok, men hon har en tendens att bli ganska monoton i sitt skönsjungande för hon varierar sällan tonerna. Eftersom hon heller inte delar ansvaret för sånginsatserna med någon annan, så krävs mer av henne för att det här ska funka i längden. Gitarrerna och syntarna smälter bra ihop och arrangemanget funkar bra. Det är drömskt, vackert och vemodigt, men Where Angels Fall har nog en eller två demos kvar innan de bör ge sig ut och konkurrera med de tyngre namnen i branschen. De har dock potential, och det hörs ganska snabbt när man klämmer på plattan. Styrkan ligger helt klart i de episka och sakrala partierna, som är många" men det för tveklöst tankarna till Tristania. Min favorit är helt klart sista spåret på denna 4-låts EP, "Requiem" som är en mäktig, mörk och skirande vacker låt.

Where Angels Fall är ett väldigt nytt band. De startade tidigt 2004, spelade in en demo som ett bolag vid namn Edgerunner Music gillade så pass att man fick uppgradera demon till en EP via deras distribution. Låtmaterialet på "Dies Irae" är faktiskt värd denna uppoffring. Med tanke på att detta är deras första demo, så är det ett riktigt bra tillskott för den romantiskt gotiska metallscenen.