Dark Stone - Blood vengeance

Band: Dark Stone
Titel: Blood vengeance
Antal låtar: 4
Recensent: Joakim Roos

Det börjar inte lovande. Bandets presentation av sig självt är den mest löjeväckande jag någonsin läst: "We are Darkstone, three resurrected warriors from the medievalic ages, reborn in the deepest and coldest winterlands of Sweden back in 1999 to axe slaughter our enemies with no mercy." Längre ner i presentationen står det att läsa att bandet härstammar från Halmstad. Jag har bott i Halmstad och tro mig, beskrivningen "deepest and coldest winterlands of Sweden" är icke adekvat. Eländet fortsätter med klyschiga artistnamn och klatschiga benämningar som "Bass of death" och "Drums of thunder". Förväntningarna är inte direkt på topp. Jag fruktar antingen ett genomruttet black metal-band eller en fånig Manowar-kopia. Riktigt så illa är det inte. Visst finns Manowar representerat här, både i text och musik. Darkstones lyrik är inte särskilt bra utan staplar metalklichéer som till och med Manowar hade skämts över. Även musiken är influerad av Manowar då den är tung och mäktig. Mest påminner nog Darkstone dock om ett sämre Amon Amarth eller Unleashed. Potential finns, men även mycket att förbättra. Trummisen är inte den tightaste jag hört, och de andra musikanterna platsar inte i Dream Theater de heller direkt. Men det går att bättra på med övning. Krigisk death metal i midtempo är aldrig fel, så jobbar Darkstone vidare kan det här nog bli riktigt trevligt i framtiden.