Cyphoria - Contradiction Conundrum Deprived

Band: Cyphoria
Titel: Contradiction Conundrum Deprived
Antal låtar: 3
Recensent: Peter Gustavsson

Sedan hårdrockens framåtgående återtåg har det funnits några få milstolpar som resulterat i numera urvattnade genrer av metal. HammerFall dök upp och vips skulle alla spela power metal. The Haunted släppte sitt klassiska debutalbum och plötsligt var death thrash på tapeten, för att inte tala om göteborgsmetal. Sneglar vi över den lilla pölen över till Finland hittar vi gänget som Uddevallas Cyphoria inspirerats av. Grov generalisering förvisso, men att nämna såkallad melodisk dödsmetall utan att nämna Children of Bodom vore ett regelbrott.

Cyphoria bildades sommaren 2003, och Contradiction Conundrum Deprived är bandets första demo. Enligt bandet själva är man nu i görningen med en ny demo, men för att inte gå historien i förväg är det väl kanske bäst att skriva om det som redan existerar. Cyphoria verkar ha samma problem som många band idag. De får inte sitt material riktigt levande. Det finns en individuell skicklighet i spelandet, men allt som allt blir aldrig materialet sådär riktigt pangbra. Riffen tenderar att bli en enda ström av långa melodier och ger sällan en ordentlig medryckning. Trummorna går på halvfart och känns bara riktigt bra när de dubbla kaggarna viner. Däremellan är det stelt och stundtals otight. Cyphoria har nånting på gång, och förmodligen är det bara en barnsjukdom som för lite samspelthet som gör att Contradiction Conundrum Deprived känns något oinspirerande. Ska bli intressant med ny gitarrist och nytt material för att se var bandet står idag.