Decidead - Mourning Humanity (7)

Band: Decidead
Titel: Mourning Humanity
Antal låtar: 7

E-mail: -

Kalmariterna i DECIDEAD kallar rätt och slätt sin musik för melodisk metal och i sak har de tveklöst rätt. Melodierna står hela tiden i fokus och det tar inte mer än en lyssning innan man utan större svårighet kan tralla med både här och där. Dessa backas upp av tuffa riff med en touch av thrash och en generös dos melodisk döds ala Göteborg, vilket gör att metal-delen i sammanhanget faller på plats. Sammanfattningsvis, för att styra eventuella intressenter rätt, tror jag de flesta skulle kategorisera bandet som någon typ av "core".

Bandet lyckas hur som haver mycket väl med att kombinera ytterligheterna aggression och melodi. Balansen mellan "rensång" (lite) och growl (mycket) fungerar även den bra och bägge varianterna håller hög standard. Oftast brukar det vara rensången som fallerar och blir alldeles för sockersöt, men så är tack och lov inte fallet här. Jag konstaterar, som så många gånger förr, att även den mest melodiska metal vinner på att ha kvar lite skit under naglarna!

Konkurrensen är stentuff inom DECIDEADs valda verksamhetsområde, men med lite uthållighet och jävlaranamma tror jag absolut att snubbarna kan nå ut till en månghövdad publik. Att få åka ut som förband till ett band som SOILWORK, IN FLAMES eller till och med mespropparna i SONIC SYNDICATE skulle troligen göra underverk. Musikaliskt potential har DECIDEAD tveklöst - nu krävs bara lite tur för att bryta igenom sorlet!