Seven Dark Eyes - Lost Dreams (7)

Band: Seven Dark Eyes
Titel: Lost Dreams
Antal låtar: 4

De börjar bli många nu"de kvinnligt frontade goth metal-akterna. Musiken säljer som smör i solsken och skivbolagen kontrakterar på löpande band. I förlängningen leder detta som alltid till inflation när marknaden blir mättad. Både black- och power metal-genren har varit drabbade tidigare och jag är ganska övertygad om att den kommersiellt inriktade goth metal-marknaden står näst på tur. Om nu mina farhågor visar sig stämma får italienska SEVEN DARK EYES således skynda sig att skaffa sitt eftertraktade kontrakt. Vem vet, kanske kan den fyra spår långa demon "Lost Dreams" förverkliga målet?

Logotypen är gotisk, omslaget är dystert och har undergroundkänsla. Med andra ord upplagt för nattsvart suicidal goth metal utblandat med ett och annat black metal-inslag? Nej, faktiskt inte. Den musikaliska inspirationen härstammar betydligt mer från band som THE GATHERING och LACUNA COIL än de mörkare falangerna. SEVEN DARK EYES sticker dock ut hakan något genom att inkludera en hel del heavy metal-element i musiken. "Mina's Lullaby" och "Spirit of Stars" inleder rentutav med hårda thrash-riff vilket förmodligen kommer att få en och annan att haja till. Men även om musiken bjuder relativt tuffa gitarrer och en del dubbeltramp, så känns ändå helheten som ganska traditionell goth metal. Men inget fel i det, för italienarna har tveklöst potential, både vad gäller låtskrivande och musicerande. De fyra spåren (inklusive intro) är visserligen inte extraordinära på något sätt, men helt klart av klass. Med ett kontrakt i handen och en hyfsad budget i ryggen kan jag föreställa mig storverk framöver. Speciellt då de haft turen att finna en duktig vokalissa i Chiara Viel. En kvinna som hanterar sina väna toner väl och vars röst i hög grad bidrar till atmosfär och känsla. Okej, en viss osäkerhet skymtar till då och då bakom kulisserna. Men med en aning mer erfarenhet kommer hon vara minst lika kompetent som sina förebilder vilka troligtvis är Anneke Van Giersbergen och landsväninnan Cristina Scabbia från ovan nämnda THE GATHERING respektive LACUNA COIL. Bandet ruvar också på en manlig vokalist (om de nu inte lånat in någon) som även han sjunger bra. Han dyker upp vid två tillfällen i öppningslåten "Golden Flowers" och det är beklagligt att han inte får mer utrymme, då denne skulle kunna tillföra ytterligare variation till musiklandskapet.

Ljud/produktionsmässigt är det också fullt acceptabel. Men med tanke på att demon är inspelad i riktig studio (Aton Studio) och bandet dessutom har haft tillgång till producent (Fabio Lentola) känns det i sammanhanget som att kvaliteten faktiskt kunde varit ännu vassare. Men hur som helst, SEVEN DARK EYES torde ha framtiden för sig.