Sentenced - The Funeral Album (8)

Band: Sentenced
Titel: The Funeral Album
Bolag: Century Media

En ny skiva med finska Sentenced har på senare år betytt höga förväntningar. Kanske är det de höga förväntningarna som gör att jag till en början mest känner besvikelse för "The Funeral Album". Det tog nämligen ovanligt lång tid denna gång att inse skivans storhet.

"The Funeral Album" som enligt bandets egen utsago blir den sista, därav namnet, är den åttonde fullängdaren. Sentenced startade karriären som ett dödsband och debuterade redan 1992 med "Shadows Of The Past". Själv har jag följt bandet sedan tredje skivan "Amok" (1994) där bandet visade upp en mer melodiös inriktning och faktiskt fick något av en hit med "Nepenthe". Sedan dess har soundet förfinats ytterligare och idag spelar Sentenced något som skulle kunna kallas för gothinfluerad heavy metal.

"The Funeral Album" låter som en naturlig fortsättning på föregångaren "The Cold White Light" (2002), men som jag antydde ovan tog det ett tag innan låtarna började sätta sig. Låtarna är inte riktigt så "hittiga" som de brukar vara. Visserligen har Sentenceds musik alltid varit mörk, men på "The Funeral Album" känns mörkret än mer påtagligt. Detta gör att man får ha lite tålamod, men när det väl lossnar blir man rikligt belönad. Det här är en skiva som växer med tiden och det faktum att jag i stort sett har bytt favoritlåt för varje lyssning gör varje nytt varv i CD-spelaren spännande. När den första besvikelsen nu har lagt sig konstaterar jag att "The Funeral Album" håller ungefär samma klass som Sentenceds övriga sentida album brukar göra, vilket duger bra. Det enda jag vill klaga på är den totalt malplacerade instrumentala dödsmetallflirten "Where Waters Fall Frozen". Vad gör den mitt på skivan?

Ville, Miika, Sami, Vesa och Sami, jag kommer att sakna er!