Decapitated - Carnival Is Forever (9)

Band: Decapitated
Titel: Carnival Is Forever
Betyg: 9/10

Man har hört många historier om livet på vägarna och den misär som en del band fått utstå runt om i världen. Få band har dock drabbats så hårt av bakslag på turné som polackerna i DECAPITATED. Under en kortare sväng i Vitryssland 2007 kraschade bandet så svårt med turnébussen att vokalisten Covan ådrog sig livshotande skallfrakturer (som han fortfarande lider av) och att trummisen Vitek sedermera avled av sina skador. Gitarristen Vogg fastslog dock snabbt att han skulle fortsätta med nya medlemmar för att hedra sina fallna kamrater. Nu, fyra år efter den ödesdigra olyckan, är bandet tillbaka med ny sångare, basist och trummis och sitt kanske mest komplexa album i karriären.

Att DECAPITATED alltid haft ett gott öga till MESHUGGAH är vida känt och på "Carnival Is Forever" blir det tydligare än någonsin förr. Halvvägs in i öppningsspåret "The Knife" blir jag nästan övertygad om att något blivit fel och att jag i själva verket lyssnar på en bortglömd platta med Umeå-gänget. Det polyrytmiska riffandet, de synkopatiska trumtakterna och till och med sången - om än mer dödsanstruken - låter så mycket MESHUGGAH att det nästan (men bara nästan!) går till överdrift. Efter att ha lagt dessa jämförelser åt sidan för att fokusera helhjärtat på musiken som presenteras går det bättre. Faktum är att DECAPITATED i mångt och mycket slår sentida MESHUGGAH på fingrarna. Rent tekniskt är det precis lika fulländat men här finns mer fokus på att skriva riktiga låtar. Fokus hamnar aldrig på det speltekniska utan på melodier och medryckande riff. Precis det genregiganterna DEATH och ATHEIST lyckades med i början av 90-talet med andra ord. Helt rätt väg att gå i mina öron! Redan nämnda "The Knife" är en riktig juvel men den absoluta favoriten är titelspåret. Nästan nio minuter av öronbedövande tyngd, spelskicklighet utan dess like och ett krossande groove som borgar för framtida nackproblem. I mitt tycke redan nu ett modernt mästerverk inom teknisk dödsmetall!

Jag lider med killarna och deras anhöriga som tvingats stå ut med så mycket smärta. Faktum är dock att olyckan i Vitryssland 2007 stärkt bandet som musikalisk kraft och jag tror att detta är albumet som kommer att ta DECAPITATED till den absoluta toppen. Detta kan redan nu vara årets bästa dödsmetallalbum!