Greenhouze - Greenhouze (6)

Band: Greenhouze
Titel: Greenhouze
Bolag: MTM

Jag fick nyligen en CD med ett för mig nytt band. När jag började kolla upp projektet så blev informationen lite divergerande. I pressmaterialet står det "These Swedes...", men på deras hemsida beskrivs de som Norrmän. Jag utgår från att hemsidan tveklöst är mest sanningsenlig och därför får de vara Norrmän. Åtminstone i den här recensionen. 1999 spelade Lars Berget och Solli in en demo som blev så bra att man bestämde sig för att fortsätta att jobba tillsammans. 2001 började man att spela in det första albumet, som blev färdigt 2002. Mario Lehmann på MTM föll direkt för bandet och 2003 säkrade man ett treskivorskontrakt. Jag vet faktiskt inte om detta självbetitlade album är debuten eller om det finns tidigare alster. Informationen är minst sagt lite roddig kring detta band... Greenhouze erbjuder i alla fall rak traditionell amerikansk AOR åt mainstream-hållet. Lite av den gamla skolan vad det gäller arrangemang och produktion. Allt är kompetent spelat och Solli sjunger helt OK. En jämn platta utan höjdpunkter. Snyggast på skivan är gitarrfiguren i versen på "Waterline". Den ger en hel del "Dan Reed Network-feeling". Tyngsta spåret (!) är "Train Song". Den stånkar på rätt skönt. När man ökar tempot lite så doftar det direkt Night Ranger. Som t.ex. i "Insanity" eller "Here In The Air". Skön melodisk rock á la 80-talet. Nåt jag reagerar på är att man har så skönt gitarrljud överlag. Både i lugna och snabbare låtar.

Redan nämnda "Waterline" och "Insanity" är skivans odiskutabla höjdpunkter. Möjligen känns den förstnämnda lite kort med sina 3:03, men ibland är ju less more ... På skivans andra halva har man också lagt in en passage som består av instrumentala "Clouds", fortsätter med "Rain" och avslutas med "Snow On The Roof", även den instrumental. Den vädertrilogin känns ju onekligen väldigt aktuell i skrivande stund. Hoppas dock att det sistnämnda stycket blir inaktuellt väldigt snart!

Hursomhelst; en gedigen platta för genrens anhängare.