Titel: Riot in Everyone (CD-singel)
Bolag: Stockholm Records
Betyg: -

Recensent: Claes Wiberg

Att vakna upp i New York utan att veta hur man kommit dit. Att slå ner sina bopålar i en av Uppsalas mer skamfilade replokaler. Att testas för ADHD med resultatet att testapparaturen exploderar.

Välkommen till Crashdiets vilda värld.

Risken att ni missat den här låten/videon på ZTV är väl antagligen liten. Med all rätt. Från den första gången jag lade mina snäckor på dessa sleazerebellers explosiva rock 'n' roll, visste jag att det skulle bli något stort av det hela, och nu är majorbolagskontraktet landat och fullängdaren under inspelning. Missade ni Dave Lepard (sång/gitarr), Martin Sweet (gitarr), Peter London (bas) och Eric Young (trummor) på demostadiet så är det bara att beklaga. Tro mig när jag säger att Crashdiet har potential och låtmaterial som ligger skyhögt över vad andra rockband överlag presterar, såväl förr som nu. Och de är På Riktigt. Det här är inga jävla hobbysleazare - det här är dekadens utan pardon.

Att "Riot in Everyone" får bli första officiella släpp på Stockholm Records har jag full förståelse för. Det är en "fuck off"-stänkare vars stora refräng omedelbart klibbar sig fast i hjärnbarken, och stannar där. Det roliga är att även om det här är en monsterhit, så har Stockholmsplutonen betydligt bättre låtar på lager - vänta bara tills ni får smaka på sleazepastejer som "Ticket", "Out of line" och "California White". Eller varför inte lysande "Those eyes". Det är i alla fall min förhoppning att vi får höra dem i feta studioversioner på den kommande fullängdaren. Tills dess får ni införskaffa den här, och gör er själva tjänsten att boka en biljett till närmaste Crashdïet-gig. Undertecknad begav sig runt 30-40 mil - enkel resa - för att beskåda dessa sminkrockare i december förra året, och det var tveklöst värt vartenda öre...

Nämnde jag att jag gillar det här bandet?