Usurper - Cryptobeast (6)

Band: Usurper
Titel: Cryptobeast
Bolag: Earache

Recensent: Claes Wiberg

Chicagos Usurper är ett... lite annorlunda gäng. Bandets brokiga historia innefattar kvaddade inre organ, otaliga slagsmål, hejdundrande konsumtion av det allra mesta som inte är bra för människokroppen, samt (den forna?) parollen att be alla som på något sätt försöker hjälpa bandet att "dra åt helvete". Låter ju lite lattjo. Artistnamn som "Tyrantor" och "Apocalyptic Warlord" (hans mamma säger Joe) gör mig dock lite misstänksam. Som vanligt har jag helt rätt.

Usurper spelar någon slags thrash/döds-version av power metal, skulle man med viss fantasi kunna påstå. Kaggarna smattrar, gurorna gnuggar, och vokalisten Tyrantor (listad med "vokills" som uppgift) skriker på ett sätt som får mig att tänka "John Tardy (Obituary) efter en talpedagogsinsats!". Och även om de gör det på ett mörkt sätt -ibland påminner musiken de facto om en uppspeedad version av nyss nämnda Obituary; kanske för att båda banden är förtjusta i Celtic Frost - så sumpar de effekten genom att envisas med fåniga skrik-körer som skanderar slogans Manowar skulle, öh, gilla, antagligen. Det är "glory" hit och "kill for metal" dit. Tillhör ni den skara som uppskattar heavy metals allra mest klyschiga lyrikingredienser, så köp och njut. Drakar och Demoner-klyschor är inte min påse med tekoppar.

Missförstå mig rätt - Chicagokrigarnas mangelmetal är kompetent framförd, inte tu tal om saken. Men den innefattar inga direkt egna idéer, och sålunda bjussar jag inte på ett vassare betyg än "godkänt". Måste musik då ha egna idéer för att låta bra? Nej. Men det hjälper inte Usurper, är jag rädd - det här är välspelat men trist, hur jag än vänder och vrider på det.