Children Of Bodom - Trashed, Lost & Strungout (EP)

Bolag: Spinefarm
Betyg: -

Jag har ända sedan Children of Bodoms jungfrusläpp "Something Wild" (1997) varit oerhört förtjust i deras utgåvor. Dessa finska vildpannors förmåga att kombinera melodi med en väldig aggression, sopar mattan med de flesta konkurrenter i samma genre. Dom har varit sin musikkonst trogen sedan starten och det var först på senaste fullängdaren "Hate Crew Deathroll" (2003) som man kunde utröna lite förändring i form av subtila moderna element och ett något mer opolerat sound.

"Trashed, Lost & Strungout" är namnet på finnarnas nya EP. Vi bjuds inledningsvis på två helt färska spår och därefter två covers. Dessutom så bjuds man på lite visuellt material, bland annat i form av videon till titelspåret.

Att de ämnar fortsätta på den inslagna vägen med ett råare, mer opolerat sound, bekräftar snabbt de två inledande spåren. Dessutom innehåller andra låten "Knuckleduster" en hel del moderna influenser. Tyvärr hör inte någon av de nya låtarna till bandets bättre skapelser. Ganska mediokert i Children of Bodom mått mätt!

Därefter är det dags för coveravdelningen. Först ut är den gamle skräckmästaren Alice Coopers "Bed of Nails" och frågan man ställer sig är givetvis om Bodom-grabbarna överhuvudtaget kan göra denna 80-tals rökare rättvisa? Tyvärr inte om ni frågar mig! Jag hade förväntat mig en mycket mer aggressiv variant, i sann Children of Bodom-anda. Istället är tolkningen oväntat trogen originalet och då går Herr Cooper segrande ur duellen. Dock är de 30 avslutande sekunderna värda att uppmärksamma, för då brakar refrängen loss i ren grind. Avslutande "She is Beautiful" (av Andrew W.K.) är ett något oväntat val av cover. Tolkningen kan närmast beskrivas som Children of Bodom möter rock & roll möter trallpunk! Många die-hard fans kommer säkerligen att sky den som pesten, men jag höjer min ölbägare i ren glädje"en riktig partylåt enligt mig!

Sammantaget känns denna EP som något onödig; två halvbra nya låtar, en blek Alice Cooper-cover och en schysst Andrew W.K.-låt räcker helt enkelt inte till. Utgåvan bör nog endast införskaffas av de mest trogna fansen - fast dom är å andra sidan ganska många nuförtiden!