Firewind - Forged by Fire (8)

Band: Firewind
Titel: Forged by Fire
Bolag: Century Media

Mannen bakom Greklandsbaserade Firewind är gitarristen Gus G, känd från Dream Evil, Nightrage och Mystic Prophecy. Som ni kanske känner till hoppade Gus G av Dream Evil för ett tag sedan för att lägga mer krut på Firewind. Ett konstigt val tyckte jag då, men nu efter att ha hört "Forged by Fire" förstår jag honom bättre. Jag har alltid gillat Firewind, men nya skivan är lätt det bästa de gjort.

Debutskivan "Between Heaven And Hell" (2002) var en skiva med starka neoklassiska influenser som lät en hel del Yngwie Malmsteen. 2003 års uppföljare "Burning Earth" gick i ungefär samma stil, men det kändes som att Firewind var på väg mot ett rakare och mer lättillgängligt sound och nu på tredje skivan "Forged by Fire" har man tagit steget fullt ut. Jag skulle vilja beskriva musiken som melodiös heavy metal. De neoklassiska dragen är lagda på hyllan och resultatet är minst sagt lyckat.

Skivan inleds med ett par hårda låtar som lägger ribban ganska högt och sedan följer tre riktiga "hits" av det mer melodiösa slaget, "Tyranny" (med en gitarrslinga snodd från Therapy?:s "Nowhere"), "The Forgotten Memory" och "Hate World Hero". Kanonlåtar allihop! Därefter dras tempot upp igen i stenkrossaren "Escape From Tomorrow" som är albumets hårda höjdpunkt. Resten av skivan håller också hög klass. T.o.m. den avslutande Scorpionsliknande balladen "Land of Eternity" är riktigt skön. En så gott som helgjuten insats alltså.

Det är dock inte bara låtskrivandet som blivit bättre. En stor skillnad är sången. Inför "Forged by Fire" byttes amerikanen Stephen Fredrick ut mot Sri Lanka-födde Chity Somapala (ex-Avalon, Faro, Moonlight Agony), vilket är ett lyft. Fredrick var helt OK, men hans rakbladsvassa röst (tänk Graham Bonnet) kunde bli lite jobbig i längden. Somapala har en mer "len" röst som passar det nya materialet perfekt.

När jag hörde "Forged by Fire" första gången kunde jag inte se ett så högt betyg som åtta framför mig, men Jesus Christ vad den har växt sedan första genomlyssningen. Rekommenderas varmt till fans av melodiös metal.