Ghost Machinery - Haunting Remains

Band: Ghost Machinery
Titel: Haunting Remains
Bolag: Sound Riot

Ghost Machinery är ett sidoprojekt som startades av Pete Ahonen, sångare/gitarrist i finska Burning Point för att han hade så många låtar skrivna som inte passade in hos huvudbandet. Det där får jag inte riktigt att gå ihop eftersom "Haunting Remains" lika gärna kunde vara en ny Burning Point-skiva. Skillnaden är hårfin. Det lilla som skiljer är väl att Burning Point spelar ganska "ofinsk" melodiös heavy metal i stil med amerikanska 80-talsbandet Fifth Angel, medan Ghost Machinery kanske är något mer keyboardorienterat och drar lite mer åt power metal-hållet. Lite mer typiskt finskt alltså.

Själv är jag sedan tidigare stor beundrare av Burning Point och därmed är det oundvikligt att även älska Ghost Machinery. "Haunting Remains" är helt enkelt en väldigt bra och mycket lättlyssnad skiva. En majoritet av låtarna är snabba, men det finns både midtempolåtar och en ballad som bryter av, så det blir aldrig enformigt. Jag har lite svårt att välja några favoritspår, men det beror snarare på skivans höga lägstanivå än på att det saknas toppar. Fartvidundret "From The Edge Of The World" har dock börjat framstå som skivans höjdare. Gôtt driv i den låten kan jag säga! Som kuriosa kan nämnas att Ville Laihiala från Sentenced gästsjunger på Gary Moore-covern "Out In The Fields". I ärlighetens namn ska det sägas att det hörs att det inte är Laihialas rätta genre. Han ska nog hålla sig till mörkare musik a la Sentenced.

Om du precis som jag diggar Burning Point och ännu inte införskaffat Ghost Machinery är det inget att tveka på, men även du som uppskattar melodiös metal i allmänhet bör ta dig en närmare titt på detta projekt. Starkt jobbat, Pete!