Pain - Dancing With The Dead

Band: Pain
Titel: Dancing With The Dead
Bolag: Stockholm Records

Recensent: Magnus Gustafsson

Jag har alltid tyckt lite synd om Peter Tägtgren så fort hans eget lilla soloprojekt Pain kommer på tal. Det är alltid samma tråkiga jämförelse med E-type. Jämt. Till och med när denna skiva började cirkulera i journalist- och recensentkretsar så kommer samma trötta jämförelse. E-Type! Det är ju så väldigt fel. En mer rättvis jämförelse skulle snarare vara Rammstein och faktiskt till viss del tidig Nine Inch Nails. Fusionen mellan elektronik och mangelgitarrer har mer gemensamt med dessa två snarare än den där eurotechnotönten. Stackars Peter…

På den senaste given så skruvar Tägtgren ännu hårdare på mixerbordet för att få fram en rätt kall och rå ljudmatta. Det svänger förvisso på det där trevliga industrilokalviset fortfarande men jag tycker nog att det låter betydligt mer på allvar den här gången. Det är mer personligt på något vis. Kanske är det titeln i förhållande till den där kollapshistorien på krogen här om sistens som gör det.

Redan i inledande käftsmällen ” Don´t Count Me Out” så inser man att det här är väldigt bra. Groovet och det omedelbara tilltalet bjuder in lyssnaren. Sen följer singelsläppet ”Same Old Song” som är en lurig sak som är mäktigare än den först ter sig. Sen tuffar det på så med en del riktiga höjdpunkter dit till exempel titelspåret kan räknas.

Vill man vara lite elak så säger man att det är anpassat för Tracks på P3 men egentligen menar jag att det är bra låtar som sätter sig helt enkelt. Tyvärr så blir skivan lite väl monoton till slut för variationen är inte särskilt stor. Och på slutet är jag till och med lätt ointresserad. Men här finns hur som helst ett knippe starka låtar som kommer att rädda många förfester även om inte hela plattan klarar skivan.