Blaze - Blood And Belief

Band: Blaze
Titel: Blood And Belief
Bolag: Steamhammer

Recensent: Peter Gustavsson

Tredje gången gillt brukar det ju heta, och föredetta Iron Maiden/Wolfsbane-sångaren har tagit fasta på det. Blood & Belief är det mest varierande albumet i ordningen. Först ut var bekant hyllade debutalbumet "Silicon Messiah", tätt följt av en åtskilligt mörkare "Tenth Dimension". Men nu har rorkulten vänts en aning och det mörker som fanns på "Tenth Dimension" har skingrats för att istället ge plats åt melodier och stundtals mer snabbhet. Inledande Alive-introt för tankarna lite mer åt nu-metal för att sedan återgå till vanlig Blaze-anda när sångaren dyker in i leken. Förvånansvärt är det dock sångaren själv som känns en aning malplacerad på denna platta. Låtarna är välgjorda, produktionen klar och melodier får tid att sätta sig. Ändå är det något som stör, och det är Blaze själv. Väsande väl lågt i bakgrunden ger det en tråkig känsla av enfaldig gapighet och det är inte så ofta som man vill som sången kommer till sin rätt. Intressant dock är att stilen ändrats såpass att titellåten Blood & Belief mycket väl musikaliskt sett skulle kunna ha hämtats från Bay-area-eran och Master of Puppets eller Ride the Lightning med bättre produktion. Trots det är det mer eller mindre bara Blood & Belief och efterföljande Life & Death som sätter sig riktigt ordentligt.Tråkigt nog ett bra album som skulle kunna blivit mycket bättre med mer skärpa i sången.