Within Temptation - The Silent Force

Band: Within Temptation
Titel: The Silent Force
Bolag: BMG

Recensent: Peter Gustavsson

Trots att holländarnas senaste släpp Mother Earth ligger tre år bak i tiden har man på något sätt lyckats hålla sig gott och väl flytande med den. Året efter dök en nyutgåva upp. Fansen har fått nöja sig med bonusmaterial och EP's. Nysläppta singeln har därför blivit hysteriskt pushad av bolaget, och fått en otrolig exponering i tv. Det är därför med spänning man avnjuter The Silent Force. Skillnaderna är tämligen hårfina om man jämför med Mother Earth, men en markant skillnad kan märkas om man studerar öppningsspåren. Mother Earth inledde direkt med titelspåret som satte ribban oerhört högt och visade ensamt på bandets storhet. Märkligt då att på The Silent Force öppnas det med "See Who I Am". Ett av plattans mest slätstrukna spår som föga imponerar. Först i efterföljande "Jillian" visar man på det riktiga varumärket. Storslagna, episka komp omvälvda av skönsjungande Sharon den Adel.

Titelspåret "Stand My Ground" återfinns därefter i en aning omgjord version. Singelversionen är mer radio och tv-anpassad jämfört med den "Stand My Ground" som The Silent Force bjuder på. Mer fläskiga riff och lite mer laddad är skillnaden. Jämfört med Mother Earth är bandet i sina riff mörkare och tyngre, men man har överlag gått över till ett mer melankoliskt och bitterljuvt sound där "Pale" och "Aquarius" är utmärkta exempel på just detta. Skivan är kanske i sig ingen överraskning, ljudet är inte annorlunda, sången är densamma och den tämligen klassiska uppbyggnaden av låtarna. Trots det är The Silent Force en lockande skiva. Perfekt att avnjuta i höstmörkret när stormarna river i och mörkret lägger sig tätare.