Winterlong - The Second coming

Band: Winterlong
Titel: The Second coming
Bolag: Lion Music

Kalix-baserade Winterlong brukar vanligen, som så många andra nya band, etiketteras som "power metal". Men det stämmer inte. Eller OK, lite grann. Fast nej" Äsch, konstatera bara att Winterlong är originella, så får det vara bra så. En personlig blandning av neoklassisk metal och typiska power metal-riff med semi-symfoniska övertoner " det är ungefär så exakt man kan beskriva Winterlong-soundet i ord. En enklare lösning är förstås att helt enkelt lyssna på gruppen " det är mödan värt. Av det band som spelade in debuten "Valley of the Lost" (2001) återstår idag bara gitarristen Thorbjörn Englund (som under mellantiden också hunnit med att spela in med Star Queen, hans bruds grupp). Englund trakterar även basen, medan polaren Mikael Holm står bakom sångmicken och producenten/skivbolagsdirren Lars-Eric Mattsson sköter det mesta keyboardliret. Winterlong är med andra ord i skrivande stund mer av ett projekt än ett band. Trummorna är ett intressant kapitel, emedan de tillhandahålls av två riktiga fenomen som vardera är betydligt mer berömda än vad Winterlong (än så länge) kan skryta med. Det rör sig om tyske proggtrampisen Andreas Lill (Vanden Plas, Section A) och arbetsnarkomanen Anders Johansson (Yngwie Malmsteen, Snake Charmer, Hammerfall med flera). Själv har jag alltid ansett den sistnämnde vara något av en endimensionell träbock, vilket jag härmed högtidligen tar tillbaka. Här spelar han nämligen fenomenalt och lyfter "sina" låtar till en ännu något högre dimension. Trots att jag annars rynkar på näsan åt pojkbokstramsig svensk vikingaromantik, måste jag utse "Northman" till plattans stora vinnare. Mäktig refräng, blaffigt sound " så ska det låta! Andra favoriter är "Ride Into the Skies" och "Wild Winter Nights", men hela "The Second Coming" är föredömligt jämnstark och intressant. Ett minus är den något klena och spretiga produktionen. En massivare ljudbild hade på ett betydligt effektivare sätt belyst plattans stora variation och accentuerat låtarnas individualitet. Det är dock en bagatell i jämförelse med det obestridliga faktum att Winterlong är ett bra och originellt metalband, som utan tvivel kommer att låta tala om sig under kommande år.