Wicked Sensation - Exceptional

Band: Wicked Sensation
Titel: Exceptional
Bolag: MTM

Det här tyska sexmannabandet har funnits sen 1999. Efter diverse mer eller mindre standardmässiga medlemsbyten så blev den nuvarande sättningen i stort sett komplett i maj 2001. Jag skriver i stort sett för att sångaren Fernando Garcia tillkom under hösten 2003. Detta är bandets andra skiva. Jag hörde några låtar från deras debut och kan konstatera att man fortsätter i samma fotspår. Grundlig och kompetent tysk hårdrock a la 80-talet. Den stora skillnaden är givetvis att man har ny sångare. Ett litet lyft i sig. Produktionen är tung och lite larmig. Det ger en skön blandning genom att de flesta låtarna har refränger uppbyggda av snygga körer. Kanske blir blandningen lite väl sockersöt ibland när man inte har tillräckligt stöd i kompet för de klistriga inslagen. Svår balansgång det där. Det är mycket tung gung och midtempo rakt igenom hela skivan. Bästa låten är dock "Shining Light". En uptempo-rökare i stil med vad DIO öppnade sina album med då det begav sig. Visserligen döljer sig ingen "Holy Diver" bland spåren, men några andra låtar har ändå etsat sig fast. Det är "Back to my bed", " We arise", "Exceptional" och " Rain on me". Man röjer också loss rejält i "My own misery". Det här är en genuin gitarrplatta. Man har en keyboardist men han är inte direkt framträdande. Jag skulle nog vilja höra mer av honom i framtiden. Det kan lyfta en redan bra anrättning ytterligare. Som kuliosa tycker jag mig för övrigt känna igen stilen på vissa riff från det amerikanska bandet RATT.

En skiva att rekommendera för er som gillar okomplicerad rak hårdrock med rötterna i åttiotalet.