Velvet Revolver - Contraband

Band: Velvet Revolver
Titel: Contraband
Bolag: BMG

Recensent: Mattias Nilsson

Köp! Så kort skulle jag kunna göra den här recensionen, men det gillar nog inte chefen, så jag gör nog bäst i att skriva lite mer informativt om denna "supergrupps" debut. Om det frångått någon helt bortkommen sate så består alltså bandet av tre fjärdedelar Guns N' Roses, Stone Temple Pilots frontman Scott Weiland, samt en för mig tidigare okänd gitarrist (men ingen verkar ha något större intresse av vem han är heller, så). En intressant kombination av stilar må jag säga, då Guns N' Roses helt klart dominerade 80-talets glamrockera, eran som ersattes av den skitiga Seattlevågen, där Stone Temple Pilots var ett av de större namnen. Då GNRs forne sångare Axl Rose inte någonsin verkar få arslet ur vagnen och släppa ett nytt album med vad han påstår vara 2000-talets sättning av det riktiga GNR (läs: Det är JAG som är bandet!) är det skönt att äntligen få återhöra tre av de musiker som formade mig till den rockälskare jag är idag. För det finns ingen som någonsin kan komma i närheten av Slash gitarrspel, och hans patenterade melodislingor går rakt igenom så gott som varende låt på skivan.

Jag vet att någon annan sade det först, men jag säger det igen: Detta låter inte som något annat band på jorden. Lyssna på den klockrena refrängen till "Do It For The Kids" och dåna av beundran, stämsång som den gör bara Bad Religion bättre. "Loving The Alien?" Mycket möjligt årets snyggaste ballad. "Big Machine" låter som Stone Temple Pilots på anabola" "Fall to pieces" är ytterligare en sådan där låt jag inte ens förstår att någon kan skriva, den är liksom FÖR bra! Första singeln och videon "Slither" har väl ingen med en tv missat vid det här laget, så ni som ännu inte köpt skivan vet redan innan ni hört mer att den är ett mästerverk. Visst, det är ingen ny Appetite For Destruction eller ens en ny Core, för detta är varken Guns' eller Stone Temple Pilots. Detta är ett steg i evolutionens rätta riktning, där bara de starka överlever, och Axl har vi som sagt inte hört mycket av på sistone.