V/A - Tribute to Van Halen / Best of both worlds

Band: V/A
Titel: Tribute to Van Halen
Bolag: MTM

Tributskivor haglar ganska tätt nuförtiden. Här kommer en till Van Halens ära. I och för sig tycker jag att allt är tillåtet inom musik så länge alla inblandade är med på det och ingen blir skadad, men den här plattan känns inte helt nödvändig. Onekligen så har VH betytt en hel del för väldigt många. Och för vissa så mycket att de gett sig i kast med att spela in sina Van Halenfavoriter när skivbolaget MTM kallade. Här finns George Lynch (Dokken / Lynch Mob), Jimmy Crespo (Aerosmith), Tony Harnell (TNT) och Enuffznuff för att nämna några. Ska en cover funka på skiva så krävs det antingen att man gör en egen spännande version eller att man gör originalet total rättvisa. Då är ex. röstlikhet en förutsättning. Där brister det en del på denna CD. Här finns några riktigt bra låtar, och några av dem framförs på ett anständigt sätt. "Panama", "Take your whiskey home" och "When it´s love" tillhör den kategorin. Dessutom känns "There´s only one way to rock" från Sammy Hagars bejublade skiva "Standing Hampton" helt OK. Däremot så förstör man en så pass skön låt som "Why can´t this be love" genom att köra den i näst intill slow motion. I andra låtar är sånginsatserna lite för svaga för att det ska funka. "Ain´t talking ´bout love" och " I can´t drive 55" känns ganska långt från originalen. Som helhet gör man dock ett bra jobb och det är inte världens lättaste uppgift att fånga attityden hos Van Halens posör David Lee Roth. Skivan visar ändå på en del av den mångfald bandet bjudit på genom åren. Men en sådan gudabenådad / nyskapande gitarrist, härliga posörer vid micken och känsla för melodier så har man kunnat vandra in och ut i olika genrer inom hårdrocken med hedern i behåll.