Ulver - Nattens madrigal

Band: Ulver
Titel: Nattens madrigal
År: 2003 (återsläpp)
Bolag: Avantgarde Music

Recensent: Erik Bergkvist

När ULVER släppte "Themes From William Blake's The Marriage Of Heaven And Hell" så var det många fans som förmodligen slutade lyssna på bandet helt. Jag hade endast hört "Bergtatt " Ett Eeventyr i 5 Capitler" (Head Not Found, 1994) då, och besvikelsen över "Themes" var stor. Men jag hade inte upptäckt "Nattens Madrigal" då. För hade jag haft den skivan att jämföra med "Themes" då hade jag blivit mer än bara besviken. Skivan släpptes på Century Media 1996, och är i mina öron en självklar skiva i black metalsamlingen. Skillnaden mellan "Bergtatt" och "Nattens Madrigal" är i sig stor. Ingen ren sång, inga akustiska mellanspel och vackra slingor finns på "Nattens Madrigal". Det är totalt rens rakt igenom.

Nu har man bestämt sig för att återsläppa "Nattens Madrigal" och låta oss uppleva ULVER " så som jag hoppats att de skulle fortsatt låta " igen. Skivan innehåller, såsom titeln anspelar, åtta hymner av härlig norsk black metal. En rå och skitig ljudbild och mycket härligt tokmangel. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva som inte redan skrivits om den här skivan. Möjligtvis något som får folk som inte upptäckt ULVER förr att kolla upp den. Gillar man rå black metal så är detta ett självklart köp, men tro inte att skivorna efter denna låter så här. Det här var ULVERs farväl till black metalscenen. Att samma sinne ligger bakom "Nattens Madrigal" och t.ex. "Perdition City" är näst intill oförståeligt. Det här är ULVERs absolut bästa släpp genom tiderna. I och för sig har jag bara "Bergtatt" och "Kveldssanger" (Head Not Found 1995) att jämföra seriöst med, då ULVER efter 1998 års släpp inte är i jämförbart skick. Den här skivan kommer att snurra i cd-spelaren länge.