System Shock - Artic Inside

Band: System Shock
Titel: Artic Inside
Bolag: Karmageddon Media

Recensent: Claes Wiberg

Fascinerades ni av rymden när ni var små? Det gjorde jag. Star Wars, "V", diverse tv-serier som "Mannen från rymden"... allt gick hem hos unge herr Wiberg. Jag tog aldrig steget fullt ut och blev Star Trek-nörd, men än idag nickar jag uppskattande när Femman sänder repriser av "V".

System Shock är nog också fascinerade av yttre rymden. Det är mycket teleskop hit och Orion dit i deras texter, vilket kan vilseleda en att tro att det här rör sig om ett Kovenant-suktande gäng, men så är inte fallet. Inom ramarna för System Shocks genre - melodisk death metal (vilket allt som oftast är speed metal med dödssång, så även till största delen här - jag tycker att det är lite fånigt att kalla band som inte har några klassiska dödselement i musiken för "death metal") - låter de relativt egna, och de har ett kompetent och kompakt sound, med smaskens inslag av blipp-bloppiga old school-synthar som lyckas med konststycket att inte låta som norrbaggarna i Kovenant. Jag vill framför allt framhålla det utmärkta trumspelet - som Chris Slade på tjack, ungefär.

Det är när System Shock på denna (debut-)platta dräller in i välbekanta "melodisk death metal"-ackordföljder som jag grymtar besviket. En högljudd uppmaning till alla band inom denna genre: SLUTA SPELA SAMMA GAMLA UTTJATADE ACKORDFÖLDER I REFRÄNGERNA!! Enough is enough! Men som tur är bjuder System Shock på mycket mer än så - hits som "Orbital" och rymdsynthiga "Moonlight" är godbitar i en annars så uttjatad godispåse till genre.

Det här är som sagt det första vaxet som System Shock släpper, och bandet har helt klart massiv potential - OM de vågar gå sin egen väg. "Artic Inside" visar på ett band som inte riktigt vågar ta steget ut ur mallen för hur sådan här musik "ska" låta, men när de väl gör det - och det gör de med jämna mellanrum - blir resultatet riktigt intressant. Så intressant att jag ger dem en (svag) sjua i betyg. När barnsjukdomarna är avklarade, kommer det här att bli riktigt bra - det är bra redan nu, men jag tror att gubbarna besitter ett betydligt större register än det de visar upp på "Artic Inside". Kom igen, System Shock - kör ert eget race fullt ut HELA vägen; ni är redan på god väg och jag är faktiskt redan nyfiken på hur nästa fullängdare kommer att låta.