Symphony X - The Odyssey

Band: Symphony X
Titel: The Odyssey
År: 2002
Bolag: Inside Out

Recensent: Jarno Lauronen

Aldrig mer skall jag döma en skiva efter färre än fem genomlyssningar, aldrig mer. Jag höll nämligen på att göra ett utomordentligt stort misstag när jag nästan förpassade Symphony X's senaste platta "The Odyssey" till avgrunden tillsammans med massvis av andra öronbedövande plattor. Till en början kändes plattan nämligen trist, livlös och helt värdelös. Det något hårdare soundet fick mig att bli något vilsen samtidigt som Sir Russel Allen sjunger hårdare än brukligt. Istället för att bygga låtarna kring melodiösa stick och vackert ackompanjerade stråkar, satsar man på mer framträdande och riviga gitarrer samt en något mer kompakt produktion. De episka stråkarna finns fortfarande kvar i ljudbilden men de är inte lika framträdande som förut. Ska jag vara ärlig var det inte musiken som fick mig att fortsätta lyssna på plattan utan, ett, det faktum att det är förbaskat tråkigt att åka buss, och två, Sir Russel Allen. Denna man besitter en röst som är få förunnad. Här sparkar han till och med skiten ur det han presterade på Arjen Lucassens "Space Metal"-platta, vilket var en suverän prestation. Utan något större betänkande nämner jag Russel till en av de tre bästa vokalisterna idag och förhoppningsvis så protesterar ingen. Låt mig återvända till musiken. Den hårdare eggen på produktionen passar både musiken lika mycket som Russels sång. Ta bara det inledande spåret "Inferno (Unleash the Fire)" som är en vacker rifforgie med en hård och suverän refräng. Efterföljande "Wicked" är också det en utomordentligt bra låt där Russel lyfter låten till oanade höjder. Det cirka 25 minuter långa avslutande eposet "The Odyssey" är det mest progressiva vi hör på denna platta och är, trots sin längd, en väldigt bra låt där man aldrig tappar tråden. Tyvärr är "The Odyssey" inte lika komplett som föregångaren "V-The New Mythology Suite" men det är fortfarande en förbaskat bra uppföljare, så det är bara att inhandla en bra hårdrocksplatta.