Stratovarius - Elements part 2

Band: Stratovarius
Titel: Elements part 2

Recensent: Johan Engström

I januari, 2003 släppte Stratovarius Elements part 1. En platta som man främst kommer ihåg pga dess stora arrangemang. Problemet som de flesta band brukar ha när de försöker sig på större arrangemang är att de tenderar att tappa mycket av den känsla de tidigare haft i sin musik. Elements part 1 var ingalunda någon dålig platta men tyvärr kändes det ändå som att den där speciella känslan och de där speciella låtarna som Stratovarius presterat under en lång tid tyvärr saknades. När man sedan fick reda på att nästa platta redan var färdigskriven när ettan kom och att den dessutom skulle släppas under samma år blev man lite skeptisk. Skulle tvåan låta precis som ettan?

När jag nu sitter här med Elements part 2 är mitt svar på föregående fråga dock: NEJ! Första spåret "Alpha & Omega" får mig faktiskt att tänka endel på Elements part 1 och dess stora arrangemang men där tar liknelserna i princip också slut. Nya plattan känns som en av de mest variationsrika plattor man släppt på länge. Vi har den självklara första-singeln i "I Walk to my own song", de snabba låtarna i "I'm Still alive" & "Know the difference" varav den sistnämnda innehåller enheldel snabba, synkade keyboard & gitarr-solon och vore mycket trevlig att få se live. Vi har även en hård låt i form av "Awaken the giant" som måste vara en av de hårdaste låtar bandet skrivit. Man saknade även en riktigt bra power ballad på förra plattan, här bjuds vi på inte mindre än tre ballader vilket dock känns lite som i mesta laget. Den sega Final Fantasy-inspirerade "Luminous" kunde man gott skippat medan "Season of faith's perfection" är en riktig kanonballad frånsett det alldeles för sega slutet. Det mesta känns faktiskt mycket bättre och trevligare med part 2. Man tycks nu ha hittat den där känslan man tidigare haft i sina melodier, Kotipelto som gjorde en lite tveksam insats vid micken på förra plattan sköter sig här utmärkt samt att herr Tolkki lyckats lägga solon som känns ännu mer genomtänkta än tidigare och det är inte illa!