Steel Attack - Enslaved

Band: Steel Attack
Titel: Enslaved
Bolag: Arise

Min första kontakt med detta Salabaserade band var när jag såg dem som förband till Edguy i Motala. De lyckades väcka mitt intresse och när debutskivan "Where Mankind Fails" släpptes 1999 inhandlade jag den utan att tveka. Har sedan dess följt deras utveckling  och även om de aldrig blivit något favoritband, så har jag alltid sett dem som ett underskattat band som fått mycket oförtjänt kritik. Kanske är det många som avfärdat dem på förhand pga det något b-aktiga namnet?

Steel Attack är ett band som genomgått otaliga förändringar i sin line-up. Bara inför "Enslaved", som är bandets fjärde giv, byttes tre av fem medlemmar ut. Det som inte dödar härdar säger man ju och faktum är att Steel Attack aldrig har låtit bättre. Dagens Steel Attack har också ganska lite med det "gamla" Steel Attack att göra. Bandet har lämnat sin ganska traditionella power metal och gått mot ett mer heavy metal-orienterat sound. I mina öron påminner "Enslaved" ganska mycket om senare alster med Nocturnal Rites och Tad Morose och det kan ju bara ses som positivt. Det nya Steel Attack låter hårdare, tyngre och framför allt bättre. Mer moget helt enkelt. En stor del i förbättringen har den nye sångaren Ronny Hemlin (jodå, han är bror till Håkan "Nordman" Hemlin) som är ett riktigt fynd. Han överglänser sina föregångare med god marginal. En av hans styrkor är att han klarar att variera sig. Hemlin fixar att sjunga både melodiskt och med aggressivitet.

"Enslaved" är ganska jämnstark och det är svårt att nämna några favoritspår, men titelspåret, öppningspåret "Gates Of Heaven" och den i sammanhanget brutala "Immortal Hate" är väl de som sticker ut mest. I övrigt har jag inte så mycket att säga om "Enslaved" mer än att det är en skiva som är väl värd en chans och har du tidigare avfärdat Steel Attack som ett andra klassens power metal-band är det dags att tänka om. Nya Steel Attack är något helt annat.