Sonata Arctica - Winterheart's guild

Band: Sonata Arctica
Titel: Winterheart's guild
Bolag: Spinefarm

Recensent: Johan Engström

Hör du till dem som anser att hårdrock måste vara stenhårt och blytungt? Svarade du JA är spelet slut. GAME OVER! Svarade du NEJ kan du gå vidare till level två och läsa om finska Sonata Arctica's tredje fullängdare "Winterheart's guild". Här har man lyckats skapa en platta som har det mesta eller nästintill allt man kan önska sig om man gillar melodisk power metal. Vi har: Det smattrande dubbelkaggeliret, melodiska/trallvänliga låtar, en bunt med solon, samt att inte förglömma de obligatoriska balladerna. Winterheart's guild är knappast något nyskapande och likheterna med Stratovarius finns fortfarande kvar, men det spelar inte så stor roll. För här visar man att man faktiskt kan skapa en mycket bra platta utan att använda sig av sjuttioelva kanaler och överdrivna arrangemang som verkar blivit något av en innegrej idag. Man har även lyckats skapa en platta som känns bra mycket bättre än Elements-plattan från de finska idolerna i Stratovarius. Vad är det då som skiljer Sonata Arctica från mängden av power metalband? Jo, man lyckas helt enkelt skapa musik med rikigt bra melodier. I mitt tycke innehåller nya plattan bara en riktigt tråkig låt; "Broken". Noterbart är även att Jens Johansson från Stratovarius lirar keyboardsolon på fyra av spåren. För er som inte klarade level ett: Köp någon annan platta! För er som gick vidare till level två och dessutom uppskattar melodisk power metal: Köp Sonata Arctica's "Winterheart's guild"!