Shiva - Desert dreams

Band: Shiva
Titel: Desert dreams
Bolag: MTM

Recensent: Mattias Nilsson

Heavy/Power metal med kvinnosång är i dagsläget en relativt vanlig företeelse, men Shiva sticker verkligen ut från mängden, även om den i jämförelse med den mansdominerade scenen kan ses som liten. Nej, detta är inte ännu ett band som har placerat en näpen liten blond jänta vid micken, Annette Johansson har en pipa som spöar Manowars håriga rumpor vilken dag som helst. Shivas musik påminner om ett av mina gamla blandband från tidigt nittiotal; Lite hederlig svensk 80-talsrock varvat med nyare tongångar och (i mitt fall) den obligatoriska kvinnosången. Jo, jag erkänner gärna, jag är helsåld på kvinnor längst fram på scen. För en mer ingående beskrivning av Shiva kan jag ge referenser till Europe, Stone Temple Pilots, Skunk Anansie (sången), Phantom Blue (sången), Rising Force m.fl. En helgjuten och samtidigt varierad metalgryta alltså, och det på gott och ont. För då låtarna skiljer sig en hel del från varandra blir man aldrig trött på dem, men samtidigt kan de ge ett lite splittrat intryck om man hör dem en och en. Då kan man tro att det är helt olika band man lyssnar på. Men det som sätter sig rotat i hjärnan på mig är de klockrena refrängerna, och då främst titelspåret. Dock måste jag ge en liten varning för balladen Losing my child, som har snott en hel del från hitlåten My heart will go on av Céline Dion. Gitarrspelet, och främst då solopartierna, kan ibland även kännas som det är en kille som inte riktigt slog igenom på den gamla goda tiden, men nu äntligen fått spela in en skiva och visa vad han kan.

Problemet är att det ibland låter mer som Yngve Malmsten än Yngwie, alltså att Shivas gitarrist nog gärna vill vara som sin idol, men inte riktigt når upp till den nivån än... Men skivan räddas helt klart av Annettes otroliga sång, för er som gillar Meldrum och Moas kraftfulla stämma är Shiva ett givet köp. Jag har inte lyssnat på något annat sedan jag fick Desert Dreams, och det finns ett skäl till det: Den är BRA!