Shadows Land - Ante christum (Natum)

Band: Shadows Land
Titel: Ante christum (Natum)
Bolag: Osmose

Recensent: Jonn Jeppsson

Om jag skrev recensioner som debuterande SHADOWS LAND skriver vissa låtar, skulle texten. Inte bli (särskilt) läsligsnarareskulle: den vara. Rätt jobbig, med, väldigt, konstig! interpunktion och. and ra besvärlig a. på. hitt " ja, ni fattar. Inledande "Hybrid" låter som BEHEMOTH i närkamp med en matberedare " allt naturligt flyt har hackats sönder och riff och tempon blandas utan eftertanke. Detta frustrerande fenomen dyker upp fler gånger och resulterar i att man lätt hittar massor av tuffa mangelfragment, men har desto svårare att fastna för hela låtar. De elektroniska inslagen i "My name are three sixes" (sic) är inte heller särskilt passande och visar att dödsmetall mår bäst av att vara hundra procent analog.

Lyckligtvis har polackerna sparat sitt bästa krut till andra halvan av skivan, som låter följsammare och mer låtorienterad. "I'm dead", "Flash", "Smell of rain" och inte minst MAYHEM-covern "Pagan fears" dundrar på med ett skönt dödsgroove byggt på lika delar DEICIDE, VADER och nämnda BEHEMOTH. Vokalisten har en charmig brytning och det där sträva, sargade uttrycket i rösten som alltför få västeuropeiska (och amerikanska) sångare har, övriga musiker är synnerligen kompetenta men inga nydanare.

Trots ojämnheten är "Ante Christum (Natum)" en väldigt lovande debut. Om kvartetten, som för övrigt existerat ända sedan 1995, rätar ut sina kompositioner och börjar jobba mer med helheter än detaljer kan den bli hur bra som helst.