Seventh Avenue - Eternals

Band: Seventh Avenue
Titel: Eternals
Bolag: Massacre Records

Tyskarna i Seventh Avenue släppte sitt egenproducerade förstlingsverk "Rainbowland" för snart tio år sedan, närmare bestämt 1995. Tack vare denna skiva lyckades de följande år "ro hem" ett skivkontrakt med det lilla skivbolaget "Treasure Hunt Records" vilka kom att släppa de två nästkommande albumen "Tales of Tales", 1997 och "Southgate", 1998. Min första bekantskap med bandet härrör från denna period och jag kommer ihåg att jag hade höga förväntningar på respektive album efter att ha läst en hel del goda omdömen i metal-press. Mina förväntningar infriades dock aldrig riktigt. Bandets melodiösa Heavy/Power Metal höll inte riktigt den standard som jag väntat mig. Förvisso innehöll albumen en hel del minnesvärt material men produktionen var bristfällig, låtarna varierade i kvalitet och på det hela taget gav skivorna ett splittrat helhetsintryck. Dock fick jag känslan av att det fanns betydligt mer potential i bandet än vad de hittills hade lyckats prestera. Således var förväntningarna högt ställda även på uppföljare till "Southgate". Men det skulle dröja ända till 2003 innan det kom några större livstecken från bandet igen (förutom en EP släppt 1999). Dock verkade avbrottet gjort bandet gott, för fjärde fullängdsalbumet "Between the Worlds" " med betydligt större bolaget Massacre i ryggen " lät bättre än någonsin. Ett mycket starkare, men framför allt jämnare album.

När så bandets senaste skiva "Eternals" damp ner i brevlådan var jag väldigt nyfiken på om bandet lyckats bibehålla den uppåtgående trenden; att för varje album prestera allt bättre"

Efter att svärden slutat klinga och stridsropen bleknat bort i det traditionsenliga introt brakar första låten loss, tillika titelspåret, med en intensitet, fart och kraft som omgående får mig att vilja skaka om hårmanen. Min glädje blir inte mindre av att i princip hela albumet genomsyras av denna energi och att nästan alla låtarna håller måttet. Jag konstaterar ganska snabbt att den stora skillnaden mellan detta album och tidigare utgiv är att bandet blivit något hårdare och låtstruktur och framförande har blivit mer rakt på sak. Till följd av detta har också mycket av den Power Metal-feeling som tidigare funnits i musiken fått ge vika för allt mer renodlad Metal. Dessutom har sångaren Herbie denna gång lagt mer tonvikt på sin lite rivigare, hesare röst än sin klara, melodiösa stämma. Enligt mig är denna förändring bara till det positiva för det synkar alldeles utmärkt med musiken. Det finns dock partier där hans röst inte riktigt räcker till.

Seventh Avenue har själva satt epitetet "Classic Metal" på sin musik och det stämmer sannerligen på "Eternals", som minst sagt är av klassisk/traditionell karaktär; dubbelkaggar, vassa riff, en hel del snygga slingor och starka refränger. Det finns dock en risk att låtarna i längden faller på sin egen lättillgänglighet eftersom de är så "raka" och hit-betonade i sin karaktär. Det är också värt att påpeka att det råder ganska mycket 80-tals känsla över albumet - både på gott och ont skall tilläggas. Lyssna t. ex på "Infinite King" och njut eller förfäras av textrader som "Shout it out, he's the king, peace and justice he will bring". Jag har för övrigt ganska svårt för bandets texter som - förutom att de är ganska taffligt skrivna " också genomsyras av ett kristet budskap. Jag försöker verkligen blunda för detta faktum, men som icke-kristen besvärar detta mig ganska mycket. Jag har noterat att skivbolagen gärna håller tyst om detta i sin marknadsföring, förmodligen i rädsla för att förlora potentiella köpare. En annan sak på bandets minuskonto är de obligatoriska ballader. De är bara för smöriga och innehåller för mycket AOR-feeling. Som tur är bjuder tyskarna denna gång inte upp till tryckare mer än en gång. Tack för det!

Nåväl, generellt sett har bandet gjort en fullt godkänd skiva som håller hög klass med både fart, tyngd, intensitet och melodi, dock med total avsaknad av nyskapande. Söker du efter nydanande innovativ metal bör du nog låta "Eternals" stå kvar i butikshyllan, medan du som uppskattar okomplicerad, refrängstark metal absolut bör ge detta verk en chans.