Band: Septic Flesh
Titel:
Sumerian Daemons
Bolag: Hammerheart
Betyg: 6,5/10

Recensent: Erik Bergkvist

Grekiska SEPTIC FLESH har funnits länge, men jag har själv aldrig brytt mig om att kolla upp bandet. Redan 1991 kom mini-LP:n "Temple Of the Lost Race", och grekerna verkar ha hängt med rätt länge i branschen. Studio Fredman (IN FLAMES, DARK TRANQUILLITY, DIMMU BORGIR mfl) står för ljudet, och det är riktigt vasst. Mitt första intryck av "Sumerian Daemons" är klart godkänt. Introspåret "Behold" the Land Of Promise" skapar en rätt så förväntansfull atmosfär, och spår två "Unbeliever" är helt klart lyssningsbart. Sångaren Set<'h>s röst ligger åt det mörkare hållet, och han skulle kunna platsa in i ett brutaldöds band lika väl som att sjunga i detta påstådda black metalband. I mina öron så finns allting där för att bandet ska kunna kallas black metal. Ska jag klassificera detta så ligger det någonstans mellan black metal och den industriella musik DEATHSTARS och THE KOVENANT harvar ur sig. Syntharna tar upp en stor del på vissa ställen, och det blir fel, enligt mig. Visst, det finns folk som fullkomligen älskar sån här musik, och jag måste säga att jag rycks med jag också, men det är inget mästerverk. Spår nummer tre, "Virtues of the Beast" låter lite DEATHSTARS i inledande sången, men detta korrigeras till senare in i låten.

Grekerna använder sig flitigt utav kvinnostämmor och körer, och på vissa ställen så låter körerna riktigt väl arrangerade. Låt nummer fem, "When All Is None" börjar i äkta THE KOVENANT-anda (Aenimatronic-eran), och fortsätter i den stilen ett bra tag. Jag finner det bara märkvärdigt att bandet varvar så mkt med olika stilar. Ganska mjuk black metal med industriella influenser och synthar. Det här kommer folk säkert att köpa, och jag måste erkänna att jag är lite imponerad själv faktiskt. Dock är och förblir mitt favoritband från grekland gamla ROTTING CHRIST.