Scavenger - Madness to Our Method

Band: Scavenger
Titel: Madness to Our Method
Bolag: Sentinel Records

Irland är knappast känt som det mest hårdrockbandstäta landet på planeten, med spridda undantag som Sweet Savage, Mama's Boys, Primordial och givetvis Thin Lizzy. Så det kanske inte är så underligt att de unga debutanterna i Scavenger huvudsakligen hämtat sina influenser från andra sidan Atlanten, även om författaren till promotexten tycks vara av en annan uppfattning.

Scavengers musik ligger på ungefär samma grad av hårdhet som exempelvis tidiga Overkill, men saknar till skillnad från dessa helt punkiga inslag. Här trycks det istället desto hårdare på det progressiva av äldre US-power-modell, typ Armored Saint eller Powermad. Emellertid är det minst lika troligt att detta är en ren slump som att de kortklippta gossarna från den gröna ön skulle besitta en så exklusiv och obskyr musiksmak.

Det man först lägger märke till är annars att "Madness to Our Method" är en fullängds-CD med bara sex låtar, som alltså var och en är desto längre. Och som man kan vänta sig av ett gäng relativa gröngölingar behärskar inte Scavenger ännu helt konsten att göra för lyssnaren så krävande musikstycken helt fria från tomgångspassager. Det är till exempel väl optimistiskt av dem att breda ut sig under nio och en halv minut i "Prisoner of Time" och hoppas på auditoriets oavbrutna uppmärksamhet.

Lyckligtvis för Scavenger är emellertid grundreceptet tillräckligt lovande för att i sig borga för ett godkänt resultat, och plattan tar slut i precis lagom tid för att inte börja bli tröttsam på allvar. Så slutomdömet blir att kvartetten är ett lovande om än oslipat band i den melodiösa, lite småmeckiga thrashskola som hade sin storhetstid under det sena 80-talet. Särskilt sångaren Peter Dunne verkar arta sig lovande, då han utan att vara någon direkt virtuos ändå visar prov på såväl bredd som sinne för nyanserade känslostämningar.

Slutligen kan nämnas att mixningen av "Madness to Our Method" utförts av Stuart Anstis, gitarristen från Cradle of Filth som numera lirar med Bastardsun (bandet som alla pratar om men ingen tycks ha hört). Alltid finns det väl någon som anser att detta berättigar Scavenger för ytterligare kultpoäng.