Sayit - Louder

Band: Sayit
Titel: Louder
Bolag: MTM

Den senaste plattan med den svenske gitarristen Sayit har just snurrat färdigt i min CD-spelare för ca. 20:e gången på bara nån vecka. Då förstår ni att jag gillar den rätt bra. Det är Sayits tredje soloplatta och den heter "Louder". På tidigare skivor har han haft hjälp av namn som David Hungate, Kee Marcello, Jim Jidhed, Mats Olausson m.fl. Denna gång har han dock, enligt pressreleasen, nöjt sig med en sliten effektiv combo, bestående av Geir Rönning, Tony Frankling och Tommy Denander. Jag antar att man menar liten effektiv combo, för den låter rejält vital i mina öron. Produktionen är signerad Tommy Denander och den lämnar inget i övrigt att önska. Blandningen av blytunga riff och klistriga refränger ger ett modernt intryck. Dessutom är låtdispositionen lysande inledningsvis. Man går ut stenhårt med låten "Stand Up" och visar därigenom att skivtiteln inte är tomt prat. Sen ökar man tempot i "The Queen". En catchy uptempohistoria som minner om tider när Rainbow härjade som bäst. "That ain´t me" får nästan ögonen att vattnas lite. Fotbollskören i introt och refrängen tar mig nämligen tillbaka till Bon Jovi´s debutalbum från början av 80-talet. Låten hette "Break out" vill jag minnas" Efter det kommer kanske plattans klistrigaste refräng i form av "A love I can´t handle". Sen fortsätter man i samma stil till slutet. På vägen passeras två andra av mina favoriter; "Love without a reason" och "My lonely heart".

En kanonplatta som kommer att snurra vidare ett tag till i min CD- spelare. Rekommenderas!