Sadistik Ex - Fukk II

Band: Sadistik Exekution
Titel: Fukk II
Bolag: Osmose
Betyg: 4/10

Recensent: Jonn Jeppsson

Varningstecken nummer ett: dessa australiensiska gossar tycker det är lustigt att byta ut c mot k i bandnamn och låttitlar. Varningstecken nummer två: skivan heter "Fukk II". Varningstecken nummer tre: en typisk SADISTIK EXEKUTION-text är något i stil med "shit shit shit fukking shit / fukk fukk fukk". Jag vet inte hur ni, kära läsare, tolkar detta, men jag ser dylika dumheter som tydliga tecken på att bandet inte tar sig själva och sin musik på allvar, att de inte vill eller orkar bry sig särskilt mycket om det de gör. Och varför ska jag då ägna min tid åt dem?

Om "Fukk II" hade varit bra, så hade jag blivit väldigt irriterad eftersom ovanstående detaljer skulle sänka helhetsintrycket av ett schysst band, men som det är nu spelar det kanske ingen roll. Bitvis är kvartetten inte helt ute och cyklar - musiken på "Fukk II" låter ungefär som om senaste upplagan av MINISTRY hade spelat amerikansk death metal. Hårt, välkontrollerat precisionsmangel med en lätt mekanisk känsla i framförandet - vilket till viss del kommer av (vad jag tror är) hårt triggade trummor. Tunt trumljud dessutom.

Sången låter, ovanligt nog för genren, mer som en mänsklig röst än en djupt grymtande best och den är så pass tydlig att man inte behöver vara rädd för att missa något viktigt "shit" eller "fuck" (förlåt, "fukk" ska det vara) i texterna. Ett problem bara: sång och musik passar inte ihop särskilt bra, utan låter mer som om två olika band har råkat blanda ihop sina inspelningar i studion. Något säger mig att SADISTIK EXEKUTION inte bryr sig speciellt mycket om denna detalj och det tycker jag inte att du ska göra heller. Det finns betydligt viktigare musik att bli irriterad på.