Nasum - Shift

Band: Nasum
Titel: Shift
Bolag: Burning Heart Records

Recensent: Björn Boman

Vill man göra det enkelt för sig kan man dela upp dagens grindcore-scen i två läger: de som i all oändlighet fortsätter att kopiera Napalm Death och Terrorizer, och de som har vett nog att försöka utveckla genren. Lyckligtvis tillhör Nasum den sistnämnda kategorin.

Gruppen hade två starka album (Inhale/Exhale och Human 2.0) bakom sig innan "Helvete" släpptes sommaren 2003. Med det släppet bevisade Nasum att de hade något nytt att komma med, idéer som sträckte sig utanför den sedvanliga grindmallen. Ett drygt år senare finns "Shift" bakom skivdiskarna, vilken står för den naturliga utvecklingen. Vid de första genomlyssningarna lät den snarlik sin föregångare, känslan är som vanligt att bli överkörd av ett godståg i olika hastigheter, men ju mer tid man ger den desto fler detaljer står att finna. Lyssnandes i hörlurar och med ögonen fästa på texthäftet växer dock "Shift" omedelbart och plötsligt börjar nyanser, tempoväxlingar, melodikrokar och små finesser utkristallisera sig från den malande massan.

Att höra Mieszko Talazczyk vråla ur sig den bitska och ofta politiska lyriken gör att man inte kan undgå att känna hur trovärdig gruppen känns. Och har man fått för sig att Nasum inte längre är något att ha för att de spelat in en video och numera släpper sina skivor i Europa via Burning Heart har man inte fattat någonting. Detta är minst lika kompromisslöst som gruppens tidigare material med enda skillnaden att detta är bättre.

En av orsakerna, förutom nämnda tempoväxlingar, till att "Shift" överträffar sina föregångare är att gruppen väver in death metal och hardcore på sina håll. Lyssna bara på slingorna i "Fury" som frambringar samma ödesmättade atmosfär som Tragedy, eller något av de snygga dödsdoftande melodierna som dyker upp lite varstans.

"The Engine of Death", "Twinkle, Twinkle Little Scar", "Hets" och "The Deleted Scenes", för att nämna några, är mangelhits för tjugohundratalet som inget fan av extrem musik bör missa. Dessutom bevisar de en gång för alla vilka som i dagsläget sitter på den globala grindtronen.