Mörk Gryning - Pieces Of Primal Expressionism

Band: Mörk Gryning
Titel:
Pieces Of Primal...
Bolag: No Fashion

Recensent: Joakim Roos

"Pieces Of Primal Expressionism". Fan vilken jobbig titel. Hatar skivtitlar av det här slaget. Förmodligen ska det låta tufft, intelligent och spännande " typ. Men det gör det inte. Det är bara jobbigt. Döp skivan till "Hell" eller något annat man kan lägga på minnet i stället. Fast nu var det inte dåliga skivtitlar det handlade om, utan Mörk Grynings nya platta. Mörk Gryning, stockholmskt black metal-band, har jag aldrig brytt mig om direkt. Debuten "Tusen År Har Gott" var helt okej, men inget som vände upp och ner på min värld. Uppföljaren "Return Fire" har jag överhuvudtaget inte hört, och tredje plattan "Maelstrom Chaos" har jag inga bestående minnen av. Mörk Gryning lirar habil, lagom brutal, lagom melodiös black metal och har alltid varit ett band i mängden för mig. På nya "Pieces Of Primal Expressionism" har bandet, som det så fint heter, utvecklats. Fler medlemmar har tillkommit, en ny studio (Dug-Out) har besökts och pandasminket har slopats. Sweden Rock Magazine påstod att det här skulle vara något helt revolutionerande inom black metal, men så är knappast fallet. Ta grunderna från Mörk Grynings tonkonst, lägg till lite moderna inslag såsom keyboards och effekter, addera lite spännande instrument som fiol, trombon och mellotron, en skopa heavy metal och lite annat smått och gott så får du en ganska bra bild av hur Mörk Gryning anno 2003 låter. Jag hör Dimmu Borgir, Kovenant och till och med lite In Flames i den här musikaliska smältdegeln. Inte vad som turns me on direkt, och därför blir betyget " trots att det är proffsigt, snyggt och allmänt bra " inte högre än en sexa.