Metalium - As one - Chapter four

Band: Metalium
Titel: As one - Chapter four
Bolag: Armageddon products

Tyska Metalium brukar som jag vill minnas det betraktas som ett power metal-band, men jag skulle nog vilja påstå att musiken drar minst lika mycket åt heavy metal-hållet. Vad man kallar musiken är dock en smaksak och gränsen mellan heavy och power metal är ju allt annat än tydlig (eller...?). Personligen skulle jag i alla fall vilja placera Metalium någonstans där i gråzonen.

Som titeln antyder är detta Metaliums fjärde album. Av Metaliums föregående alster har jag hört en hel skiva ("State of triumph-Chapter two", 2000) plus ytterligare några låtar. Hittills har jag sett Metalium som ännu ett sånt där band som är bra, men inte tillräckligt bra för att man ska bry sig nämnvärt. Den uppfattningen står kvar till största delen efter att ha lyssnat på "As one-Chapter four", men jag måste säga att jag ändå har blivit lite mer positiv till bandet.

Vid första genomlyssningen känns låtarna bra, men ändå ganska anonyma och väldigt lika varandra. Nu när jag har lyssnat in mig på skivan har jag dock hittat några spår som får mig att spetsa öronen lite extra. Jag syftar främst på den stenhårda öppningslåten "Warrior", det avslutande titelspåret "As one (Finale)" samt "Goddess of love and pain". Den sistnämnda innehåller för övrigt skivans starkaste refräng. Den nästan tio minuter långa "Illuminated (Opus one)" hör också till de starkare korten, men känns lite väl lång. Är väldigt nära att sätta ett högre betyg, men tyvärr finns det lite för många låtar som känns som utfyllnad. Metalium har fortfarande långt till toppen, men "As one-Chapter four" får mig ändå att börja tro att det trots allt finns en framtid för detta band.