Lake Of Tears - Blackbrickroad

Band: Lake Of Tears
Titel: Blackbrickroad
Bolag: Noise

Recensent: Magnus Gustafsson

Gamla trotjänarna i Boråsbandet Lake Of Tears sjunde fullängdare är en angenäm upplevelse. Med ett lätt gothanstruket organiskt sound så charmar veteranerna mig nästan omedelbart. Den inledande trion med "The Greymen", "Making Evenings" och titelspåret så går det inte att komma ifrån fakta, att detta är en fullödig musikalisk upplevelse i vemod, skönhet och melankoli. Efter att ha gjort ett två år långt uppehåll så återvände bandet till replokalen och började snickra ihop denna smått fantastiska höstplatta. Jo, detta är ett perfekt ljudspår till de dystra månaderna då mörkret lägger sig som en kompakt blöt och kall filt över ansiktet när man går ut.

Fast mitt i denna dysterhet så glimrar det till med finstämda låtar som nästan gränsar till gitarrpop. Fast det blir aldrig tillräckligt sockersött så att det riktigt blir det. Ta bara "Trip to the moon" som har en lite väl trallvänlig och munter melodi samt "Sister Sinister" där Daniel Brennare gör en duett med fyndet Stina Rebelius. Klockrena radiostänkare om ni frågar mig. Men hela tiden finns det där mörka i bakgrunden som tur är. Dessutom har Lake Of Tears den utomordentligt goda smaken att krydda sina låtar med en mustig hammondorgel som ger låtmaterialet en extra själfullhet. Lyssna bara på den storartade och påpassligt döpta låten "The Organ" som aldrig skulle kunna lyfta till de himmelska höjder utan orgeln som den nu gör. En musikalisk pärla att betrakta döende löv till i oktobermörkret.