Krisiun - Bloodshed

Band: Krisiun
Titel: Bloodshed
Bolag: Century Media

Recensent: Jonn Jeppsson

Blir du också lite trött av att brasilianska mangelfantomerna KRISIUN verkar leva efter mottot "snabbast vinner"? Visst är det coolt att trion spelar kvickare än en trimmad borrmaskin, men eftersom de också har en tendens att låta som om någon grymtar ikapp med en borrmaskin har jag aldrig orkat lyssna på dem på allvar. Så om någon i förra månaden hade sagt "Gissa vad, Jonn? Du vet inte om det, men snart kommer du att tycka att KRISIUN har gjort några av årets svängigaste dödsbitar!", så hade jag bara skakat på huvudet och fortsatt lyssna nyförälskat på MORBID ANGELS "Covenant" och "Domination".

Gissa vad? KRISIUN har gjort fem nya låtar som inte går i ljusets hastighet! Plötsligt går det att snacka om groove, sväng, gedigna låtar och grymma riff som inte går fortare än att man hinner höra dem, allt förpackat i en produktion som är betydligt fetare än den på fjolårets "Works of Carnage". I den bästa av världar hade "Bloodshed" varit ett osannolikt bra minialbum på sjutton minuter, tråkigt nog stannar cd-spelaren först efter 40:55 och då har betyget hunnit sjunka betänkligt.

Tre instrumentala bagateller gör varken till eller från, men vad gör fyra spår från 1993 års debutmini "Unmerciful Order" här, förutom fyller ut speltiden? I viss mån är denna illaljudande, underproducerade, primitivt entusiastiska aphusdöds lite kul ur akademisk synpunkt, men mest känns det som musik för folk som tycker att fjärdehandskopierade rehearsaltaper är det enda som är tillräckligt rått och äkta. Eftersom "Bloodshed" enligt uppgift säljs till midprice bör du köpa den ändå för de nya spårens skull; jag kan sätta min högra arm på att nästa platta kommer att vara lika dragstersnabb som vanligt, så passa på och njut så länge det varar.